Gå til innhold

Førstegangstjeneste Luftforsvaret


Anbefalte innlegg

Jeg var på sesjon for ikke så lenge siden og skal inn til luftforsvaret januar 2025. Jeg hadde ikke tenkt så mye over hva jeg ville inn på, så når jeg ble spurt hvilken avdeling jeg ville til, ramlet luftforsvaret ut av munnen på meg. 

Det er først i ettertid jeg innser tabben min. Jeg prøvde å bytte avdeling, men det gikk ikke. Jeg ønsker en aktiv førstegangstjeneste og lurte på hva som var det mest aktive i luftforsvaret? Hvilken er den jeg lærer mest av? Gjerne kom med egne erfaringer også:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Snickers123 skrev (På 14.4.2024 den 1.06):

Jeg var på sesjon for ikke så lenge siden og skal inn til luftforsvaret januar 2025. Jeg hadde ikke tenkt så mye over hva jeg ville inn på, så når jeg ble spurt hvilken avdeling jeg ville til, ramlet luftforsvaret ut av munnen på meg. 

Det er først i ettertid jeg innser tabben min. Jeg prøvde å bytte avdeling, men det gikk ikke. Jeg ønsker en aktiv førstegangstjeneste og lurte på hva som var det mest aktive i luftforsvaret? Hvilken er den jeg lærer mest av? Gjerne kom med egne erfaringer også:)

Ikke noe galt med luftforsvaret. Joda, de har mange passive og kjipe poster. Men også noen ganske aktive. Det er under rekruttskolen at befalet ditt vil se an hva du passer til. Det er ikke verre enn at du henvender deg til befalet du får under rekrutten, der du forteller at du ønsker en aktiv post når du er ferdig med rekrutten. Dersom du viser at du er motivert, samt at du gjør en god innsats under rekruttperioden din. Er det store muligheter for at du får innvilget ditt ønske. 

Jeg tenker også det er for tidlig å "avgjøre" hva du ønsker allerede før du har tatt rekrutten. Vent til du kommer til Madla, gjennom rekruttperioden får du et nokså godt innblikk i hva luftforsvaret er. Slik kan du peile deg inn i en retning du ønsker. 

Det fine med Forsvaret er at mye handler om egeninnsats og motivasjon. Så lenge du er motivert, viser innsatsvilje og pågangsmot. Skal du se at mye blir lagt til rette for at du får en litt mer varierende hverdag. 

Nå er det 20 år siden jeg var i sjøforsvaret (som ligger tett opp mot luft på mange måter...). For å ta et eksempel, jeg syns det var litt kjipt å være på land hele tiden, der jeg var fast stasjonært. Jeg spurte derfor om å komme på en Kystvaktskvadron under et tokt. Mens jeg satt der å sprute, før befalet sa et ord til meg - tok han bare opp telefonen, ringte og spurte. "Har dere plass til XXX"? - så rettet han blikket på meg, og sa "Du går om bord i morgen kl 8.00" (eller noe i den duren). Så enkelt kan det gjøres altså. Jeg ble også flydd opp og ned fra nord til sør, bare for å delta på diverse ting & tang. 

Men.... når jeg møtte vaktfolka på Andøya flystasjon. Syns jeg oppriktig synd på dem. Jeg tror kanskje det må være del dølleste plassen å være stasjonært på i luftforsvaret. Men dette er vel å merke 20 år siden. 😜

Lykke til! Det blir et av de bedre årene i livet ditt. Garantert. :)

Lenke til kommentar

Luftforsvaret har også aktive tenester, men det er ofte meir teknisk og mindre "grøn teneste". Det nærmaste tradisjonell grøn teneste i Luftforsvaret er nok luftvernartilleriet.

Hundeførarane er også mykje i felt.

Ellers vil eg dra fram vakt og sikring, der får du mykje våpentrening på ulike våpen men det er sjølvsagt mindre vandring ute i skogen. Brannvernsoldat kan også nemnast, er vel organisert under vakt og sikring. Her er det nesten ikkje vanleg militærteneste i det heile tatt, men du får lære og praktisere eit yrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...