Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil psykologen tyste til Politiet om min hasj avhengighet?


Gjest cf538...dca

Anbefalte innlegg

Gjest cf538...dca skrev (På 9.4.2024 den 9.47):

Jeg sliter med hasj-avhengighet. Har prøvd å slutte utallige ganger med får det aldri til. Vurderer nå å gå til en psykolog eller annen kyndig for å prøve å få bukt med problemet, men har kommet over poster som for eksempel denne Reddit-posten hvor det nevnes at man risikerer å få politiet på døra og inndratt førerkort dersom man er åpen om sitt rusproblem.

Til info kjører jeg aldri bil når jeg har røyket. For øvrig er jeg også en relativt oppegående person med samboer, leilighet, utdannet sivilingeniør, godt betalt jobb, og trener flere ganger i uken. Jeg har dog røyket i perioder i mer eller mindre grad siden jeg var student. Samboeren vet at jeg røyker i blant (hun gjør det selv også), men hun er ikke klar over hvor mye jeg faktisk gjør det. Når hun er bortreist på jobbreise, ferie, eller lignende er en joint og sofaen det eneste jeg klarer å tenke på. Når hun er hjemme blir jeg derimot "tvunget" til å holde meg unna, men dersom jeg vet at jeg har noe liggende ser jeg konstant etter muligheter for å ta en liten puff, for eksempel dersom hun drar på trening eller lignende. Dette konstante fokuset og cravingen etter røyk gjør meg mentalt sliten. Jeg har seriøse søvnproblemer i periodene jeg prøver å slutte - eller i hvert fall prøver å ta en pause, humørsvingninger som går ut over meg selv og forholdet, dårligere jobbprestasjoner når jeg går på jobb i "bakrusen" fra hasjen, jeg sosialt isolerer meg selv i helgene når jeg egentlig burde være ute med venner men det eneste jeg vil er å være alene hjemme med noen joints. 

Jævlig slitsomt rett og slett, til tross for at jeg faktisk fungerer OK i hverdagen med jobb, trening, osv. Har tenkt mange ganger på å ta skikkelig tak i dette problemet ved å for eksempel snakke med en psykolog eller spesialhelsetjenesten, men er er redd for at dette vil få nevnte konsekvenser...

Anonymous poster hash: cf538...dca

Vel, dette er ganske enkelt: Psykologen din har meldeplikt dersom du ikke oppfyller helsekravene til førerkort. Helsekravene sier at dersom man er rusavhengig er man ikke skikket til å kjøre bil, selv om man ikke kjører mens man er ruspåvirket. Man kan mene mye om dette, men slik er det formulert.
Men så er det artige, at psykologen din ikke vil kunne sjekke hvorvidt du har førerkort eller ikke. Så det er rett og slett så enkelt at du svarer nei dersom vedkommende spør (noe vedkommende egentlig er forpliktet til, skjønt det er mange som lar være allikevel). Svarer du nei, har ikke psykologen verken mulighet eller plikt til å undersøke dette noe videre, og du kan heller ikke straffes for å ha løyet til vedkommende. Derimot kan du - som alle andre - straffes dersom du blir tatt for ruspåvirket kjøring, men den straffen du da måtte få blir ikke påvirket av løgnen du har servert psykologen.

Edit: Dette gjelder for øvrig for leger også, samt ev. andre behandlere i rusbehandling.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...