Gå til innhold

Trenger hjelp med hva jeg burde studere.


Gjest perpetua

Anbefalte innlegg

Gjest perpetua

Hei, jeg går i 10.klasse og er veldig interessert i økonomi, aksjer osv. Jeg prøver bare å utforske og synes at å være finansmegler/aksjemegler høres ut som å passe meg meget godt. Bare for å utforske lurer jeg på om jeg burde studere bachelor/master i finans eller til tittelen siviløkonom? Er det vanskelig å få jobb som finansmegler? Hvilken jobber er det jeg kan få hvis jeg ikke får jobb som finansmegler for de ulike studie veiene, eller mens jeg venter for å få jobb for å bygge erfaring? Hvilken skole er best? Og er jobben like bra som den høres ut som? Eventuelt, hva er snittet på de ulike studiene/studieplassene?(Har 5,4 foreløpig i 10ende.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe du skal tenke på nå. Velg allmennfag og ta realfag, så har du alle muligheter åpne.

Snitt finner du hos samordna opptak, men det kan endre seg mye til du er ferdig. 

Har du samme interesser etter videregående så er NHH beste valg, og da må du ha lignende snitt. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siviløkonom er i dag ein mastergrad, tittelen er i dag ein sidetittel og betyr eigentleg ikkje så mykje, kanskje spesielt innafor finansmarkedet der dei kjenner eksakt innhold i dei ulike utdanningane så vil ein etterspørre den formelle utdanninga du har tatt og ikkje tittelen.

I dag har det blitt ei veldig stor dreining mot mastergrad, så for dei mest attraktive jobbane så er ikkje nødvendigvis ein bachelorgrad godt nok. Det sagt så vil eg på litt generelt grunnlag anbefale at du tek treårig bachelorgrad pluss to år påbygg til mastergrad, dette fordi du då har moglegheita til å hoppe av etter tredjeåret og ha ein godkjent høgskulegrad. Det er mykje som kan skje i løpet av fem år som gjer det vanskeleg å stå løpet ut på normaltid, alt frå problem med motiviasjonen, til at du må bruke meir tid enn forutsett på å jobbe deltidsjobb for å dekke levekostnadar, til at du undervegs i studiane blir far/mor og må ha ei pause i studiane.

Det er nok ikkje mange ledige stillingar som finansmeklar så det er nok mange om beinet på dei stillingane. Ein av dei verkeleg store fordelane med ei økonomiutdanning er at du har svært stort arbeidsmarked totalt sett, særleg om ein tek med dei litt lågare stillingane på ei økonomiavdeling i ei tilfeldig bedrift. Så om du ikkje får toppjobben du ser for deg så får du heilt sikkert ein økonomirelatert jobb slik at du kan bygge deg opp relevant arbeidserfaring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...