Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er forskjellen på "brilletypene" når man bestiller briller?


Gjest 258b5...35b

Anbefalte innlegg

Gjest 258b5...35b

Jeg tok en synstest med tanke på å få skaffet briller å bruke på jobb fordi synet ikke er tipp-topp og jeg begynner å bli gammel, og jeg glaner på skjerm mesteparten av dagen. Databriller/terminalbriller og nødvendig synstest for å skaffe seg dette er noe arbeidsgiver er pålagt å dekke såvidt jeg forstår.

Etter å ha gjennomført synstest så fikk jeg et papir med den nødvendige informasjonen. Når jeg går til en nettbutikk som selger briller så må jeg velge mellom en remse forskjellige brilletyper (bruker lensway som eksempel her men andre har noenlunde tilsvarende valg). Jeg trodde det var verdiene i brilleseddelen som var avgjørende, men når det må velges brilletype i tillegg så blir jeg litt forvirret. Valgene er følgende:

Enkeltslipte - Korrigerer synet på lang avstand
Progressive - Briller som korrigerer synet på alle avstander
Lesebriller - Korrigerer synet på nær avstand
Terminalbriller - Glass som er tilpasset for arbeid foran dataen

Hvis vi ser bort fra progressive som jeg tror jeg skjønner hva er, hva er forskjellen mellom de andre brilletypene når tallene fra brilleseddelen ellers er de samme?

Anonymous poster hash: 258b5...35b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lesebriller kan brukes til å lese på ca 40-60 cm avstand. Det på lenger avstand blir uklart. Terminalbriller er det samme bare tilpasset bruk for data.

Enkeltslipte - er om du trenger briller for lang avstand. Virker på alle avstander, men løser ikke problemet med at gamle øynene ikke greier å stille klart på kort avstand (leseavstand).

Progressive er en kombinasjon av lesebriller og lang-avstand briller (eller på annen måte har to briller i en).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest 258b5...35b said:

Terminalbriller - Glass som er tilpasset for arbeid foran dataen

Mine terminalbriller er "mildt progressive", dvs. at øverste del av glasset er tilpasset avstand mellom øyne og skjerm, mens nederste del av glasset er tilpasset avstand mellom øyne og papir. De fungerer dermed også som lesebriller. Det kan tenkes at ulike (nett-)butikker bruker begrepene forskjellig, så det beste er nok å spørre før man bestiller.

Ettersom ulike brilleinnfatninger gjerne må tilpasses mitt hode, foretrekker jeg å gjøre dette i en fysisk butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...