Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førerkort b for å kjøre truck på parkeringsområde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ma.ri.e skrev (10 minutter siden):

Der jeg jobber må vi ta imot varer og sette ut paller på en åpen parkeringsplass vi deler med div butikker og firma. Er dette sett på som et åpent område da alle kan gå å kjøre her eller lukket?

 

Aner ikke men du må ha Truckførerbevis i alle fall 😉

Lenke til kommentar
Ma.ri.e skrev (2 timer siden):

Ja, så selv med trøckfører bevis så kan man ikke kjøre uten klasse b i tillegg når det er mulig for andre å kjøre/gå inn på området?

Nei, truck kan kjøres uten førerkort dersom:

- truckens tillatte totalvekt er maks 3500 kg
- trucken ikke kan kjøres over 10 km/t uten vesentlige konstruktive forandringer
- føreren har fylt 16 år
- føreren har truckførerbevis

På privat vei (herunder privat parkeringsplass) er det ingen vektgrense og hastighetsgrensen er 40 km/t. Jeg klarer ikke å se at det lenger er noe krav til at den private parkeringsplassen må være avsperret slik at det ikke er mulig for andre å kjøre/gå inn på området.

Se:

mobile999 skrev (På 23.3.2024 den 11:07 AM):

Se førerkortforskriften §12-1:

https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§12-1

 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 25.3.2024 den 1:31 AM):

Nei, truck kan kjøres uten førerkort dersom:

- truckens tillatte totalvekt er maks 3500 kg
- trucken ikke kan kjøres over 10 km/t uten vesentlige konstruktive forandringer

- føreren har fylt 16 år
- (føreren har truckførerbevis)

1: Grensa på 3500kg gjelder kun andre motorvogner (f.eks. elektriske rullestoler o.l. ) enn dem som omfattes av første ledd.

2: Tilsvarende her; grense på 10km/t gjelder kun for andre motorvogner enn, jeg siterer: "Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t". (truck er motorredskap)

3: Krav til truckførerbevis gjelder kun ved bruk i virksomhet som omfattes av arbeidsmiljøloven og forskrift om utførelse av arbeid. (Trådstarters jobb faller inn under slik virksomhet og tilhørende krav.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (3 timer siden):

1: Grensa på 3500kg gjelder kun andre motorvogner (f.eks. elektriske rullestoler o.l. ) enn dem som omfattes av første ledd.

2: Tilsvarende her; grense på 10km/t gjelder kun for andre motorvogner enn, jeg siterer: "Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t". (truck er motorredskap)

Det virker ikke som at du har lest hele innlegget mitt. Viser du kun til pgf 12-1 i førerkortforskriften?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg overså den siste delen, med presisering av hva som gjelder utenfor vei, og misforsto dermed hva du mente i den første delen. Du har helt rett; inntil 3,5 tonn og 10km/t gjelder også offentlig vei, mens det med ubegrenset vekt og 40km/t kun gjelder utenfor. (som var det trådstarter spurte om, derav misforståelsen min...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...