Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolasjon av krypkjeller


Anbefalte innlegg

Skal isolere en krypkjeller, men hvordan type isolasjon bør jeg bruke? Lurer på trefiber siden det puster mtp fuktighet. 

Det er deler av kjelleren som er krypkjeller slik at det bli ifm å sette opp en vegg mellom "vanlig" kjeller og denne, og evt opp mot gulvet som går over.

Tar gjerne i mot tips og råd 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det fuktig, anbefales nesten samme type plast som på utsida av grunnmuren. 

https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/grunnmur-og-drenering/grunnmursplast?count=40

Det er noe som heter knasteplater som er noe buklete og gir plass til fuktighet som oppstår. 

Etter tips fra youtube skal det være mulig å lime isolasjonsplater direkte på en egnet grunnmur. Tre som legges rett på kan mugne, men det vil ta sikkert 5-10 år før det skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar 🙂

Glemte å ta med at krypkjelleren ser ut til å bestå av fjell og noe pukk. Kan en "billigløsning" være å legge isolasjonsmatter oppå fjellet/pukken? Jeg ser at det kan være vanskelig å komme til i deler av kjelleren, men tenker også at alt må være bedre enn ingenting, i alle fall fram til man evt kan få til en langvarig løsning.

Lenke til kommentar
trikola skrev (22 timer siden):

På gulvet/bakken/fjellet ville jeg brukt løs leca.

Jøss, har aldri tenkt på Leca som isolasjonsmateriale før! Og det er jo greit å få inn der. Holder det å knuse blokker hvis man har dette tilgjengelig, evt blande knuste blokker med løs kjøpt ved siden av?

Bare spør siden det er nå og da er folk som gir bort restepartier av blokker 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...