Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva bør du gjøre når forskjellige psykologer har gitt deg forskjellige diagnoser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Letterboxd skrev (22 timer siden):

Hva gjør man nå?

Man stoler på den private psykologen. Ikke fordi han er privat men fordi han sannsynligvis har rett.

Schizoid, som hører inn under gruppen personlighetsforstyrrelser, er en kontroversiell diagnose. Flere har blitt feildiagnostiserte med dette når de egentlig skulle ha en autismspekterdiagnose. De lærde strides også om dette fremdeles er en relevant diagnose fordi det ikke verken finnes tilstrekkelig forskning eller for øyeblikket forskes tilstrekkelig på.

Problemet er at Schizoid PF egentlig er å anse som behandlingsresistent i den forstand at det bare er symptomlindring ved akutte tilstander som følger av å ha lidelsen.

Autisme derimot kan jo selvfølgelig ikke helbredes, men det kan legges tilrette for at svært godt liv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Schizoid PF virker veldig usannsynlig ut ifra innleggene du har her på forumet og måten du fremstår på. Det fremstår som om du har evne til å kjenne på følelser, bry deg om andre, og det å være interessert i andre. Om det er autisme er vanskelig å tolke gjennom nett, da min erfaring med at folk kan fremstå uten autismesymptomer over nett men så merker man det veldig tydelig når man snakker med mennesker med autisme i dagliglivet.

Mitt inntrykk gjennom det du har fortalt åpent på forumet er at angst og grubling er mer er større problem for deg og jeg personlig ville jobbet mer med det for at du skal få bedre livskvalitet og funksjonsevne i hverdagen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2f280...3b1
Letterboxd skrev (15 timer siden):

Av DPS for flere år siden: Schizoid.

Privat psykolog: Høy fungerende autist. Etter bare en time sa han at han var ganske sikker.

Jeg tror at å skille schizoid skal være ganske lett. 

Schizoid LIKER å være alene og har ingen behov for andre mennesker. De har ikke venner eller kjæreste og ser ikke behov for det. Med mindre de bor i kjelleren til mor på ufør så har de en jobb der man er alene. 

En med autisme derimot vil gjerne ha sosial kontakt og vil ha venner, men de klarer som oftest ikke det. Kanskje de bare har 1 venn. Men de blir sliten av det sosiale og sliter med det. I tilegg så MÅ man ha mange andre symptomer på autisme som f. Eks rigid atferd, spesiainteresse, høysensitivitet på lyd, lys, lukt, tekstiler, vansker med gjensidig sosial interaksjon, vansker med øyekontakt og masse mer. 

Så får du finne ut selv hvor du hører hjemme. Jeg tror begge to er medfødte lidelser. 

Anonymous poster hash: 2f280...3b1

Lenke til kommentar
Gjest 2f280...3b1
Letterboxd skrev (15 timer siden):

Av DPS for flere år siden: Schizoid.

Privat psykolog: Høy fungerende autist. Etter bare en time sa han at han var ganske sikker.

Men du må vel uansett ha mer utredning for endelig diagnose? Eller ga de deg diagnosen offisielt etter bare 1 time? 

Fordi jeg er ganske sikker på at man må til nevropsykolog og habiliteringstjenesten for å bli utredet for autisme. Der er det masse tester, snakking, videofilming, og samtale med foreldre som skal gjøres. 

Anonymous poster hash: 2f280...3b1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...