Gå til innhold

Laptop <12k til photoshop, videored, litt spilling


Anbefalte innlegg

Det er så lenge siden jeg måtte kjøpe pc nå at jeg kjenner jeg blir veldig usikker på hva jeg egentlig trenger. Derfor kan jeg kanskje få hjelp her?

Bruksområde:

Photoshop

Redigering av gopro-videoer i høy oppløsning

Litt spilling av og til (typ sims)

 

Må ha

Numerisk tastatur

min. 15" skjerm, men fortrinnsvis større

SSD 

 

Det er viktig for meg med god arbeidsflyt, og den må tåle multitasking. 

 

Pris: maks kr 12.000

 

Har skjønt at jeg bør ha i7 prosessor, eller holder i5? min 16gb ram. Jeg skal ha denne pc'en i mange år, så jeg vil kjøpe noe som kan henge med en stund. Skjermkort, her er jeg helt blank... hva bør man gå for?

Vil jeg få veldig mye mer for pengene om jeg går for en stasjonær? 

Endret av River Song
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
flamethower1234 skrev (8 minutter siden):

Hvilken ble det?

Jeg er megatreig, så har ikke fått kjøpt enda... lider litt av ubesluttsomhet! 

Men link nr 4 så definitivt ut som en god kandidat, så kan hende det blir den. Eneste er at noen skriver at skjermen ikke er den beste mtp fargegjengivelse,  men hvor store feilmarginene er blir jeg ikke helt klok på, om en vanlig bruker som meg vil merke det eller ikke.

Edit Vi skrev samtidig.

Endret av River Song
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får Link 4 (Acer) maskinen nå til 9 490,-

Dette er en særdeles god deal for spesifikasjonene i nymarkedet, og venter du går den nok opp i pris.

Det du sparer på kjøpet kan du bruke på en god SSD hvis du vil oppgradere.

Egentlig ville jeg anbefalt en GPU til GoPro redigering, men prosessoren er såpass kraftig at det bør gå rimelig fint uten. Det at du får med SSD og har 32 GB ram hjelper nok også godt på.

Den nye TUF-maskinen scorer -20% på CPU PassMark i forhold til Link 4, men den har et RTX 4060 som greit veier opp for det med kjappere redigering som kombinerer CPU og GPU.

TUF er også en høvelig premium-serie fra ASUS (den har glossy 144 Hz IPS skjerm), selv om Acer maskinen også ser greit ut (også IPS, men er matt).

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
River Song skrev (På 24.2.2024 den 10:00 AM):

Vil jeg få veldig mye mer for pengene om jeg går for en stasjonær? 

Tja. Det er i hvertfall lettere å få en kraftig CPU og grafikkort kombinert med kjøling som ikke bråker i en stasjonær. Men det er nok ikke nødvendigvis så stor forskjell i CPU ytelse.

Her er eksempel på stasjonær gaming maskin, til kr 10995:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/acer-nitro-n50-650-i5-13165124060-stasjonar-gaming-pc/609378

    Intel® Core™ i5-13400F-prosessor
    NVIDIA GeForce RTX 4060-grafikk
    16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD

Har plass til ekstra M.2 SSD.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Du får Link 4 (Acer) maskinen nå til 9 490,-

Dette er en særdeles god deal for spesifikasjonene i nymarkedet, og venter du går den nok opp i pris.

Det du sparer på kjøpet kan du bruke på en god SSD hvis du vil oppgradere.

Egentlig ville jeg anbefalt en GPU til GoPro redigering, men prosessoren er såpass kraftig at det bør gå rimelig fint uten. Det at du får med SSD og har 32 GB ram hjelper nok også godt på.

Den nye TUF-maskinen scorer -20% på CPU PassMark i forhold til Link 4, men den har et RTX 4060 som greit veier opp for det med kjappere redigering som kombinerer CPU og GPU.

TUF er også en høvelig premium-serie fra ASUS (den har glossy 144 Hz IPS skjerm), selv om Acer maskinen også ser greit ut (også IPS, men er matt).

Det ble jo virkelig valgets kval her nå 🫠summa sumarum er begge bra kjøp som gir meg det jeg trenger da, skjønner jeg... Har aldri vurdert gaming laptop, har liksom tenkt at der betaler man ekstra for "kult" utseende og opplyste taster, men det er jo klart at det er mer ved dem enn det. 

Lenke til kommentar

Holder vel mest en knapp på TUF-maskinen siden den er mel allsidig og sikkert lettere å selge den dagen det kommer. Tror nok du selv kommer til å nyte godt av allsidigheten i din eiertid også. Dette er jo også en nedsatt maskin, så du får jo sånn sett mer totalytelse gratis. 16 GB RAM er også helt ok så lenge en kan swappe virtuelt minne til en kjapp SSD.

Gaming-maskiner er også best egnet til videoredigering, så det er jo sånn sett win-win.

Håper det gjorde det litt mer overkommelig for deg å velge. Med strømprisene som er for tiden er det nok også smart med en laptop framfor en strømglupsk stasjonær. Alt blir jo en avveining.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
vidor skrev (21 timer siden):

Holder vel mest en knapp på TUF-maskinen siden den er mel allsidig og sikkert lettere å selge den dagen det kommer. Tror nok du selv kommer til å nyte godt av allsidigheten i din eiertid også. Dette er jo også en nedsatt maskin, så du får jo sånn sett mer totalytelse gratis. 16 GB RAM er også helt ok så lenge en kan swappe virtuelt minne til en kjapp SSD.

Gaming-maskiner er også best egnet til videoredigering, så det er jo sånn sett win-win.

Håper det gjorde det litt mer overkommelig for deg å velge. Med strømprisene som er for tiden er det nok også smart med en laptop framfor en strømglupsk stasjonær. Alt blir jo en avveining.

Ja litt kanskje, men samtidig ikke😄  Er TUF'en i denne tråden bedre enn denne? https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-gaming-f17-i5-12h165123050-173-barbar-gaming-pc/609903#overview (denne har stor skjerm og det er en fordel, men om innmaten er dårligere så kjøper jeg heller ekstern skjerm om behovet melder seg. Det gjør jeg kanskje uansett) Den er jo billigere, så antar med det at den egentlig ikke er like god?

Prøver å se reviews osv, men synes det er vanskelig å finne av akkurat de modellene som er tilgjengelige for kjøp akkurat nå... 

alle tilbud kommer til å være forbi før jeg får bestemt meg... men heller mest mot den Tuf'en som du anbefalte da.

Endret av River Song
Lenke til kommentar
River Song skrev (14 minutter siden):

Ja litt kanskje, men samtidig ikke😄  Er TUF'en i denne tråden bedre enn denne? https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-gaming-f17-i5-12h165123050-173-barbar-gaming-pc/609903#overview (denne har stor skjerm og det er en fordel, men om innmaten er dårligere så kjøper jeg heller ekstern skjerm om behovet melder seg. Det gjør jeg kanskje uansett) Den er jo billigere, så antar med det at den egentlig ikke er like god?

Prøver å se reviews osv, men synes det er vanskelig å finne av akkurat de modellene som er tilgjengelige for kjøp akkurat nå... 

alle tilbud kommer til å være forbi før jeg får bestemt meg... men heller mest mot den Tuf'en som du anbefalte da.

Dårlige grafikkort på den. 4060 er innafor til 12 000kr

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
River Song skrev (11 timer siden):

Økt budsjettet ditt til 19 000kr nå? Trodde det var 12 000kr.. Nå har Acerern med 32GB ram økt med 1000kr til normal pris. 19 000 for den med specsa er ikke en bra deal

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
flamethower1234 skrev (2 timer siden):

Økt budsjettet ditt til 19 000kr nå? Trodde det var 12 000kr.. Nå har Acerern med 32GB ram økt med 1000kr til normal pris. 19 000 for den med specsa er ikke en bra deal

Den kostet 12k i går, ikke økt budsjett 😄 ja ser den andre har økt, men jeg regnet med det siden jeg er verdens treigeste.  Det var iallefall ikke fra 12 til 19 den økte heldigvis 😅

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke så godt til dette med video edit selv, men har lest litt om det. Noe video edit går uten skjermkort, men ofte nevnes at skjermkort er viktig. De kommer an på hvilke funksjoner en bruker, og hvilket program en bruker også. Oppløsning er også viktig er det 4k eller 5.3k.

Det virker som en kan ha 16GB RAM, og et grafikkort med enten 6 eller 8 GB VRAM.

Her er søk etter laptopper med mer enn 6 GB vram:

https://www.prisjakt.no/c/baerbare-datamaskiner?r_4487=6-19&sort=price

Her er søk etter laptopper med mer enn 8 GB vram:

https://www.prisjakt.no/c/baerbare-datamaskiner?r_4487=8-19&sort=price

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...