Gå til innhold

Klokt med obligasjoner?


Anbefalte innlegg

Leser en (amerikansk) bok om investering for tiden, som gjorde meg obs på hvor mye profitt man kan gjøre på kjøp og salg av obligasjoner før og etter nedgangstider. Dersom styringsrenten faller fra 4,5% til 2,5%, så kan man i teorien selge obligasjonen videre med 80% profitt. Før og etter finanskrisen i 2008: fra 5,25% styringsrente i USA til 0,25%. Teoretisk 2000% profitt.

Tenker også litt på den såkalte "gjeldsbomben" i USA i disse dager, og at markedet kanskje er overpriset nå etter så mange år med veldig billige penger. Og så kan helt uventede ting skje som forårsaker krasj. Og ifølge historien kommer krasj hvert 6-12. år - krasjenes tid er aldri over, kan man anta.

Er det ikke da veldig lurt å ha en viss andel av porteføljen sin i trygge obligasjoner med f.eks. 10 års løpetid? Statsobligasjoner?

Men jeg vet ikke hvilke jeg skal kjøpe eller hvordan/hvor de kjøpes. Innspill? :)

Endret av BlackBabyJesus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Gavekort said:

Når ble den boken skrevet? Amerikanske statsobligasjoner er ikke like lukrativt som det en gang var.

2012.

Men jeg tenkte vel mest på norske obligasjoner. Fra staten eller annet. Dersom de også kan selges etter krasj for profitt. :)

Endret av BlackBabyJesus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...