Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette høres kanskje dumt ut men jeg må spørre :D

Jeg har litt lyst å prøve på å kjøre internet via 4G i huset hjemme da jeg har ok abonnement for dette via jobb. D.v.s. hive Altibox midlertidig på døren. Formålet med dette er selvfølgelig å senke kost og jeg kan fint akseptere det går "langsomt".

Jeg har et kablet 4G modem i overetasjen og ruter i kjelleren. Ønsker å koble LAN port på modem til WAN port på router i kjelleren uten å måtte dra egen kabel til dette. Er det mulig å dedikere en LAN port i Switch andre Etasje og en LAN port på Router (Dream Machine) til dette formål og koble LAN porten på Router direkte til WAN på seg selv? I.e. benytte samme kabel som allerede er dratt fra kjeller og opp i andre etasje. Evt. gå via Switch i kjeller som står en halvmeter fra router.

På forhånd takk for svar! 😃

image.thumb.png.d1a84cd6581bdd2514f32891489e6dec.png

Endret av Bjorn81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut ut av dette. Har Unifi oppsett hjemme og laget et eget VLAN som jeg låste til en port på "Switch Oppe" og en port direkte på "Dream Machine". Blokkerte alle andre VLAN på disse to portene og satte kabel fra port på "Dream Machine" og direkte i WAN porten på seg selv.

Det fungerte fint og uten problemer men jeg ser kun 30Mbit nedover sammenlignet med 200Mbit på telefon. Forventet noe i underkant av 100Mbit da det vel kun er WAN port som er 1 Gbit og alt annet er 100 Mbit. Skal se om jeg kan få tag på en bedre antenne til modemet og prøve om det kan hjelpe.

Takk for svar!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 15.2.2024 at 10:07 AM, Bjorn81 said:

Fant ut ut av dette. Har Unifi oppsett hjemme og laget et eget VLAN som jeg låste til en port på "Switch Oppe" og en port direkte på "Dream Machine". Blokkerte alle andre VLAN på disse to portene og satte kabel fra port på "Dream Machine" og direkte i WAN porten på seg selv.

Det fungerte fint og uten problemer men jeg ser kun 30Mbit nedover sammenlignet med 200Mbit på telefon. Forventet noe i underkant av 100Mbit da det vel kun er WAN port som er 1 Gbit og alt annet er 100 Mbit. Skal se om jeg kan få tag på en bedre antenne til modemet og prøve om det kan hjelpe.

Takk for svar!

 

Hvilket 4G modem bruker du? 

Lenke til kommentar

Ja, du må bare opprette et nytt VLAN med en ID du ikke bruker til noe annet (1234) for LANPORT(4G) inn på Dream Macine, samt samme VLAN for LAN input på svitsjen der du kobler WAN fra 4G-ruter inn. Så må du ha VLAN på svitsjene i mellom, men dette er jeg ganskje sikker på UniFi sender videre by default

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...