Gå til innhold

Utviklingsverktøy for .NET (vb)


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har anbefalinger til utviklingsverktøyer for Visual Basic .NET. Sitter selv og jobber i Visual Studio .NET, men det koster jo gisepenger å kjøpe inn. Har og testet WebMatrix for asp, men det hadde rett og slett ikke de funksjonene jeg trenger - ikke skikkelig debugger engang...

 

Derfor er jeg på leting etter et dugelig verktøy, gjerne et som koster, å bruke når jeg ikke har tilgang til Visual Studio .NET. Gi gjerne en kort vurdering av programmet hvis du har erfaringer med det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

notepad.exe funker vel hvis du har god peiling på .NET framework, noen som har Visual Studio kan jo også lage en .NET Framework Explorer (jeg kan gjøre det etterhvert f.eks.)

...

nå fikk jeg lyst til å lage et .NET IDE...

Argh! jeg har allerede masse å gjøre! ENDEN SKYLD!

:mad: :mad:

jaja, får vel bare sette igang da... *sukk*

Lenke til kommentar
notepad.exe funker vel hvis du har god peiling på .NET framework

jeg har ikke programmert så mye i VB.NET (lagde mitt første program igår) og vil ikke si jeg har inngående kjennskap til .NET heller (har jo lest endel om det da) men har tatt i bruk Notepad. selv om det er endel mer tungvindt enn Visual Studio .NET tror jeg at jeg på sikt vil lære mer om både .NEt og vb.NEt ved å gjøre det på denne "tungvindte" måten...

Lenke til kommentar
Du kan prøve express utgavene..

 

http://lab.msdn.microsoft.com/express/

da jeg lærte meg ASP 3.0 brukte jeg Visual InterDev og synes dette ble et greit verktøy å bruke, men av en eller annen grunn har jeg gått tilbake til notepad...

 

da jeg først begynte med programmering (eller i det hele tatt begynte med datamaskiner) brukte jeg Unix og lærte meg Java i en eller annen teksteditor.... regner med at dette har hengt ved da jeg er kronisk motstander av å lære meg et grafisk brukergrensesnitt for å programmere. har holdt ved gamle (vonde?) vaner og liker å programmere i notepad/lignende programmer. (da jeg hadde Linux på maskinen brukte jeg også en simpel teksteditor).

 

bortsett fra at det går raskere å lage GUI - hva vil dere si er store fordeler ved å bruke feks Visual Studio for å programmere/scripte?

 

den største fordelen med å gjøre det på "min" måte er at jeg har mer frihet til å programmere/scripte hvorsomhelst da jeg ikke er avhengig av å ha spesifikke programmer innstalert på en maskin før jeg kan sette igang med the good shit...

 

(har lært meg å programmere i ASP 3.0, litt i ASP.NET, php, vb script, html, javascript css ++ på min "tungvindte" måten)

Lenke til kommentar

I java er jeg helt enig med deg ilpostino. Å bruke f.eks. Forte og drag'n drop for å bygge GUI er noe dritt, så der skriver jeg alt selv. Med VB synes jeg det fungerer mye bedre å bygge GUI på denne måten.

 

Den største fordelen med Visual Studio er en enormt strek debugger. Jeg har aldri vært borte i noe bedre, og når man jobber med prosjekter på et par hundre tusen linjer kommer den godt med. Jeg husker jeg prøvde å sette meg ned med Forte og JCreatorPro etterpå, og rev meg i håret av frustrasjon.

 

En annen ting er sømløs integrering av API og og et enormt hjelpesystem. Du trenger ikke noe oppslagsverk ved siden av når du jobber i Visual Studio. Når jeg nå jobber med SharpDevelope er det hjelpesystemet jeg savner mest. Det er kjipt å måtte slå opp på MSDN hver gang man lurer på noe, når man er vant til å bare klikke på ordet for å få opp lenker til relevant hjelp i et eget panel.

Lenke til kommentar

tror jeg har Visual Studio .NET slengene et eller annet sted.. kansskje jeg skulle prøve det da.. iallefall i en lærefase.....

 

dette er forresten den tråden som har holdt seg lengt sett i tid fra første port.. kanskje ikke så rart med hensyn til at jeg ikke helt så på datoen da jeg først svarte på den.

 

:whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...