Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerm fungerer ikke som den skal på lenovo yoga


Anbefalte innlegg

Hei

 

har en lenovo yoga der skjermen plutselig ble svart. Koblet til en annen skjerm via hdmi, og da fungerer den som den skal, men skjermen på laptopen er fortsatt svart. Har prøvd å ta ut kabelen til den andre skjermen og slå PC-en av og på. Da kommer en lenovo logo opp i et par sek som vanlig, også kommer et av disse tilfeldige Windows naturbildene opp i ca et sekund før det blir svart. Logoen kommer opp hver gang jeg starter på nytt, men skjermen blir noen ganger svart før naturbildene kommer opp. Men selve skjermen fungerer da tydeligvis, og det er tvilsomt noen dårlig kontakt e.l. 
 

Noen som har greie på hva som kan ha skjedd her? Har lite greie på sånt selv, men var inne på skjerminnstillinger der jeg går for å endre innstillinger når jeg bruker flere skjermer, men ble ikke noe særlig klokere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mer et skudd i blinde, men med en ekstern skjerm tilkoblet (og bilde fra laptop'en), høyreklikk på skrivebordet og velg skjerminnstillinger.

Her skal du få opp en meny som viser både laptopskjermen og ekstern skjerm - klikk på laptopskjermen og scroll nedover til du ser et sjekkmerke med "sett som hovedskjerm" (har selv Engelsk OS, så det kan hende det står formulert på en annen måte med Norsk OS).

Hvis laptopskjermen allerede står som hovedskjerm, sett den eksterne skjermen som hovedskjerm og restart maskinen. Når du er tilbake i Windows, venstreklikk på skrivebordet å trykk på Windows-tast + P. Da skal du få opp en meny på høyre side med forskjellige skjermkonfigureringsvalg (kun intern skjerm, kun ekstern skjerm, dupliser og utvid). Velg dupliser og se om det blir liv i den interne skjermen da.

Jeg har mer enn en gang vært borti laptop'er som nekter å vise bilde på den interne skjermen, selv med en ekstern skjerm frakoblet, fordi en ekstern skjerm har vært satt som hovedskjerm. Dette skal normalt ikke skje, så det kan være skjedd noe med skjermhånderingen i Windows.

Hvis ingenting av det over virker, så kan det være blitt dårlig kontakt med skjermen i maskinen. Regner med Yoga'en din er av typen hvor skjermen kan brettes helt rundt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (14 minutter siden):

Dette er mer et skudd i blinde, men med en ekstern skjerm tilkoblet (og bilde fra laptop'en), høyreklikk på skrivebordet og velg skjerminnstillinger.

Her skal du få opp en meny som viser både laptopskjermen og ekstern skjerm - klikk på laptopskjermen og scroll nedover til du ser et sjekkmerke med "sett som hovedskjerm" (har selv Engelsk OS, så det kan hende det står formulert på en annen måte med Norsk OS).

Hvis laptopskjermen allerede står som hovedskjerm, sett den eksterne skjermen som hovedskjerm og restart maskinen. Når du er tilbake i Windows, venstreklikk på skrivebordet å trykk på Windows-tast + P. Da skal du få opp en meny på høyre side med forskjellige skjermkonfigureringsvalg (kun intern skjerm, kun ekstern skjerm, dupliser og utvid). Velg dupliser og se om det blir liv i den interne skjermen da.

Jeg har mer enn en gang vært borti laptop'er som nekter å vise bilde på den interne skjermen, selv med en ekstern skjerm frakoblet, fordi en ekstern skjerm har vært satt som hovedskjerm. Dette skal normalt ikke skje, så det kan være skjedd noe med skjermhånderingen i Windows.

Hvis ingenting av det over virker, så kan det være blitt dårlig kontakt med skjermen i maskinen. Regner med Yoga'en din er av typen hvor skjermen kan brettes helt rundt.

Takk for svar. Var inne her igjen og sjekket, men ser ut til at det kun er den eksterne skjermen som kommer opp. 
 

pcen heter lenovo yoga, men er ikke av typen med touchscreen og med mulighet til å brette skjermen helt rundt. Men siden det kommer opp en lenovologo på skjermen hver gang jeg starter den på nytt tenker jeg det sannsynligvis er noe annet enn dårlig kontakt. 

IMG_7686.jpeg

Lenke til kommentar
Poelse skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Var inne her igjen og sjekket, men ser ut til at det kun er den eksterne skjermen som kommer opp. 
 

pcen heter lenovo yoga, men er ikke av typen med touchscreen og med mulighet til å brette skjermen helt rundt. Men siden det kommer opp en lenovologo på skjermen hver gang jeg starter den på nytt tenker jeg det sannsynligvis er noe annet enn dårlig kontakt. 

IMG_7686.jpeg

Kanskje en re-installasjon av Windows vil løse det, verdt et forsøk men anbefaler å ta backup først hvis du har viktige filer

Lenke til kommentar
pakjensen skrev (49 minutter siden):

Kanskje en re-installasjon av Windows vil løse det, verdt et forsøk men anbefaler å ta backup først hvis du har viktige filer

Hva trenger jeg for å gjøre det? Usikker på om jeg har de originale platene som fulgte med da den var ny
vil alt bli slettet?

Lenke til kommentar
ps5 skrev (34 minutter siden):

Tilsynelatende samme feil på Lenovoen som er omtalt i denne tråden fra i dag. Er visstnok en vanlig feil.

 

 

Så det stod noe der om at de mistenkte en løs kabel e.l, men tror ikke det er feilen på min da skjermen virker noen sek når jeg slår den på (viser lenovo logoen). 
 

Har ikke garanti/reklamasjon på denne, er det noen verksteder som kan anbefales å sende den inn til for en sjekk, uten at det trenger å koste like mye som en ny?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Poelse said:

Så det stod noe der om at de mistenkte en løs kabel e.l, men tror ikke det er feilen på min da skjermen virker noen sek når jeg slår den på (viser lenovo logoen). 

Så ikke at logo kommer opp, da er det faktisk håp om at eks en foreslått reinstall av windows kan gjøre susen. Windows skal kunne installeres med  windows funksjonen "Reset this pc" for ihvertfall win 10/11, du finner sikkert hva den heter på norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...