Gå til innhold

Mistet mobil uten sim


Anbefalte innlegg

En eldre slektning av meg har kjøpt seg ny mobil (samsung) uten vår viten. Men har klart å miste/rote bort den gamle mobilen (sony) uten sim/minnekort. Hadde heller ikke slettet noe. Denne er låst med skjermlås (pin kode) Kan andre sette inn nytt simkort og få enkelt tilgang til mobilen, eller på andre måter ? Er meldt tapt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Starter skrev (6 timer siden):

En eldre slektning av meg har kjøpt seg ny mobil (samsung) uten vår viten. Men har klart å miste/rote bort den gamle mobilen (sony) uten sim/minnekort. Hadde heller ikke slettet noe. Denne er låst med skjermlås (pin kode) Kan andre sette inn nytt simkort og få enkelt tilgang til mobilen, eller på andre måter ? Er meldt tapt.

Hvis de gjetter PIN, kan det det. 

Lenke til kommentar
Starter skrev (7 timer siden):

En eldre slektning av meg har kjøpt seg ny mobil (samsung) uten vår viten. Men har klart å miste/rote bort den gamle mobilen (sony) uten sim/minnekort. Hadde heller ikke slettet noe. Denne er låst med skjermlås (pin kode) Kan andre sette inn nytt simkort og få enkelt tilgang til mobilen, eller på andre måter ? Er meldt tapt.

Hei. Kjipt. Eg ville ringt Sony og bedt dei sperre imei nummeret. Om han forsatt har eska tlf kom i. Vet ikke om det hjelper. Men skader nå ikke å sperre den så lenge den er borte. 

Lenke til kommentar
Tuftnaldo skrev (53 minutter siden):

Hei. Kjipt. Eg ville ringt Sony og bedt dei sperre imei nummeret. Om han forsatt har eska tlf kom i. Vet ikke om det hjelper. Men skader nå ikke å sperre den så lenge den er borte. 

Hei. Finner ikke esken mobilen kom i, hvordan finne imei nummer ellers ?

Lenke til kommentar

Kontakt teletilbyderen og hør om de er villig til å utlevere siste IMEI-nummer brukt på abonnementet?

SIM-kort og microSD-kort har forøvrig ingenting med kodelås på selve mobilen.. Et nytt SIM eller nytt microSD vil ikke på magisk vis overstyre pin-kode og gi tilgang til mobilen.........

Lenke til kommentar
ali q skrev (12 minutter siden):

Kontakt teletilbyderen og hør om de er villig til å utlevere siste IMEI-nummer brukt på abonnementet?

SIM-kort og microSD-kort har forøvrig ingenting med kodelås på selve mobilen.. Et nytt SIM eller nytt microSD vil ikke på magisk vis overstyre pin-kode og gi tilgang til mobilen.........

Hei. Kan teletilbyder sperre imei, eller andre ? Fant pussig nok kvitteringen etter en del leting.  Er imei det samme som en del av garantinr 12/15 siffer ?

 

Lenke til kommentar

Teletilbyder kan sperre IMEI globalt kun:
- Hvis de har pant i mobilen fordi de solgte den og kjøper har misligholdt avtalen sin
- De er den aktive teletilbyderne for kunden som sist brukte mobilen og kunden melder mobilen stjålet/mistet.

Men hva er det du degentlig bekymrer deg for? Hvis det er abonnementskostnader du er redd for så er det SIM-kortet du må sperre. Om en hjemløs narkis har stjålet mobilen og satt inn sitt eget SIM-kort så er det ikke som at noen vil komme etter deg som lovlydig eier av mobilen (selv hvis den skulle bli brukt til ulovlige handlinger). Joda, du kan gjøre livet surt for den som evt. finner mobilen, men du har ingenting å tape hvis den ikke blir meldt tapt/stjålet (og IMEI-blokkert globalt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...