Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bor med en person som er ekstremt tvangspreget


myvota

Anbefalte innlegg

Bor med en person som er ekstremt tvangspreget. Driver ofte med sjekking av dører, har merkelige ritualer med å låne masse bøker om masse tilfeldige ting - samtidig som vedkommende har mer dysleksi enn de i familien min noen gang har hatt (er nesten analfabet, virker det som), forstår ikke beskjeder og trenger alltid hjelp til å lese. Vedkommende bruker aldri klær, bare en kåpe hver dag hele døgnet som aldri blir vasket (virker det som).

Mitt problem er at vedkommende har rykte på seg å ha barne autisme, og er ofte ekstremt aggresiv utagerende og har tedens til å lage vrangforestillinger.

Lurer på om det er noen råd, med tanke på dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har helsefaglig bakgrunn og har jobbet i psykiatrien i mange år.

Det jeg ønsker å si; er at alle mennesker med psykiske utfordringer - hva det nå enn måtte være - har et såpass kompleks og individuelt sammensatt bilde; at du bør være forsiktig med å hente informasjon fra andre som "tror" de har erfaringer med noe lignende. Jeg forstår godt at når du sitter der; met et "uløst puslespill" - kan det være fristende å google og styre på, spørre folk på forum og lignende - for å finne "løsninger", men i ganske mange tilfeller så samsvarer ikke det man tror men det som som er realiteten til vedkommende.

Det beste man kan gjøre, er derfor å ta kontakt med Pårørendesenteret 

Der kan du få faglig veiledning, gå gratis kurs inne veldig mye (slik som tvangstanker / OCD) - og mer. Men da får du det fra fagfolk, og ikke "random" lekfolk på internett. 

Jeg syns man skal være ytterst forsiktig med å tilegne seg tips & råd fra folk på nett - da det er mye rart man risikerer å få i fanget på den måten. Men jeg forstår selvfølgelig at hensikten er god.

Edit: https://www.parorendesenteret.no/hjem

 

Endret av Milhouse85
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...