myvota Skrevet 27. januar 2024 Skrevet 27. januar 2024 Bor med en person som er ekstremt tvangspreget. Driver ofte med sjekking av dører, har merkelige ritualer med å låne masse bøker om masse tilfeldige ting - samtidig som vedkommende har mer dysleksi enn de i familien min noen gang har hatt (er nesten analfabet, virker det som), forstår ikke beskjeder og trenger alltid hjelp til å lese. Vedkommende bruker aldri klær, bare en kåpe hver dag hele døgnet som aldri blir vasket (virker det som). Mitt problem er at vedkommende har rykte på seg å ha barne autisme, og er ofte ekstremt aggresiv utagerende og har tedens til å lage vrangforestillinger. Lurer på om det er noen råd, med tanke på dette
Milhouse85 Skrevet 29. januar 2024 Skrevet 29. januar 2024 (endret) Jeg har helsefaglig bakgrunn og har jobbet i psykiatrien i mange år. Det jeg ønsker å si; er at alle mennesker med psykiske utfordringer - hva det nå enn måtte være - har et såpass kompleks og individuelt sammensatt bilde; at du bør være forsiktig med å hente informasjon fra andre som "tror" de har erfaringer med noe lignende. Jeg forstår godt at når du sitter der; met et "uløst puslespill" - kan det være fristende å google og styre på, spørre folk på forum og lignende - for å finne "løsninger", men i ganske mange tilfeller så samsvarer ikke det man tror men det som som er realiteten til vedkommende. Det beste man kan gjøre, er derfor å ta kontakt med Pårørendesenteret Der kan du få faglig veiledning, gå gratis kurs inne veldig mye (slik som tvangstanker / OCD) - og mer. Men da får du det fra fagfolk, og ikke "random" lekfolk på internett. Jeg syns man skal være ytterst forsiktig med å tilegne seg tips & råd fra folk på nett - da det er mye rart man risikerer å få i fanget på den måten. Men jeg forstår selvfølgelig at hensikten er god. Edit: https://www.parorendesenteret.no/hjem Endret 29. januar 2024 av Milhouse85 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå