Gå til innhold

Veien til Maritim fagskole/Nautisk


Aleks90

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg står litt fast i forhold til hvordan jeg skal få kommet meg på fagskole, har kun generell studiekompetanse. 
Er 33 år gammel, og har akkurat byttet yrke over til offshore, men siden det er vanskelig å få plass fast som lett matros frem til jeg kan løse ut ferdighetsserfikat, så er det nok mest gunstig å komme meg på skolebenken, men ser de krever som oftest fagbrev som fisker/matros eller relevant erfaring, som jeg ikke har, eller har 30 dager i effektiv fartstid. 
 

finnes det muligheter å ta kun basert på generell studiekompetanse/ eller kan jeg ta VG1 teknologi fag, så deretter VG2 Maritime fag som privatist? 
 

alle råd/veiledning settes stor pris på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kåre b skrev (21 timer siden):

Har du generell studiekompetanse, sklir du rett inn på høyskolen. Bachelor i nautikk. 

Takk for svar. 
var usikker om det var mulig, trodde man måtte ha fagbrev som Matros f.eks i forkant. 

Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (6 timer siden):

Takk for svar. 
var usikker om det var mulig, trodde man måtte ha fagbrev som Matros f.eks i forkant. 

Fagbrev er for teknisk fagskole som er 2 år. 

Bachelor i nautikk er 3 år. 

Om du skulle få muligheten vil jeg uansett anbefale å gå ferdig lettmatros og heller ta fagskolen. 

Resultatet av folk som aldri har vært på en båt og kommer rett fra høyskolen er dessverre ikke alltid like heldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dagner skrev (10 timer siden):

Fagbrev er for teknisk fagskole som er 2 år. 

Bachelor i nautikk er 3 år. 

Om du skulle få muligheten vil jeg uansett anbefale å gå ferdig lettmatros og heller ta fagskolen. 

Resultatet av folk som aldri har vært på en båt og kommer rett fra høyskolen er dessverre ikke alltid like heldig. 

Skjønner. 
litt nytt for meg dette her, så prøver og sette meg godt inn i det. 
 

ja, jeg er for øvrig enig, men var også derfor jeg ønsket å gå over f.eks 3 år, og jobbe ved siden av, fordi jeg ser det er absolutt best å ha erfaring fra dekk før man beveger seg opp på broa, litt mer forståelse av det totale vel å merke. 
 

Nå er det for meg mest aktuelt å være på flyterigg, det jeg helst vil jobbe med, men jeg tar for øvrig det som er tilgjengelig for å skaffe fartstid nå. 
 

Problemet er at behovet for matroser er stort, men rederier er ikke like flinke til å ta inn ufaglærte å lære dem opp, så det er på en måte en negativ spiral for motiverte folk som ønsker å bli sjømenn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...