Gå til innhold

Mac å nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støter du på de riktige proffe folkene er det fint lite du kan gjøre for å sikre deg. Sannsynligheten for at dette skjer er heldigvis veldig lav.

Så lenge du beskytter deg såpass godt som du gjør bør du ha de beste muligheter for å få være i fred.

Jeg ville også kjørt noe realtime antivirus og antimalware. Det å ikke åpne vedlegg og linker du er i tvil om er også forebyggende.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mekk4 skrev (På 17.12.2023 den 1.29):

Jeg bruker iMac å vpn inkl FileVault er det fortsatt mulig at noen kan se mitt skjermbilde . Tips til mer som kan gjøres. Har også brannmur.

Jeg mener at du først og fremst må spørre deg selv om: "Hva skal du beskytte, og hvem skal du beskytte deg mot?"

FileVault er lokal diskkryptering, og det er bra at du bruker dette. Det beskytter mot at noen som stjeler iMacen din kan få tilgang til informasjonen du har lagret lokalt på iMacen. (Forutsatt at de ikke klarer å logge inn, f.eks om du har et simpelt passord, eller at de kan påloggingspassordet fra før.

VPN er bra å bruke for å hindre at noen på samme trådløse nett/lokalt nett, og mellom din iMac og VPN-leverandøren klarer å lese av trafikken. VPN er ekstra lurt å bruke på mobile enheter, (laptop, mobil, nettbrett, etc) når disse brukes på åpne nettverk, f.eks på café, hotell, skoler, osv. Hvis du har en iMac er denne kanskje hjemme hos deg selv, i så fall er det ikke sikkert at det er nødvendig med VPN. (Norske internettleverandører selger meg bekjent ikke internett-trafikken din for bla.a reklameformål, men mulig de gjlør dette? VPN leverandøren kan også lese av mye av trafikken din, og du må også stole på dem.)

Brannmur er absolutt anbefalt å bruke, så der gjør du det også riktig. Mac OS sin innebygde brannmur var sist jeg sjekket kun innrettet mot ekstern trafikk, altså konnektivitet fra utsiten og inn mot iMacen din. Det finnes et par tredjepartsbrannurer som fungerer "begge veier". Disse blokkerer trafikk fra ukjente programmer (også virus), på maskinen din, og dette gir et ekstra lag av sikkerhet. Programmer jeg i farta kommer på er "Little Snitch" og "Lulu".

 

Andre tiltak du bør vurdere:

Hindre at noen ser skjermbildet ditt (på generelt grunnlag):

- Ha for gardiner, lukk vinduer og dører så ingen ser skjermen.

 

For å hindre eventuelle ondsinnede programmer (virus, etc) fra å se skjermbildet ditt er det primært tre tiltak som hjelper:

- Antivirus og sikkerhetsprogramvare.

- Ikke last ned programmer, dokumeter, bilder, eller andre filer du ikke vet er trygge.

- Ha oppdatert operativsystem, programvare og brannmur.

 

Endret av Redshift
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...