Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppgradere lydanlegg i Audi A3(8p)?


Anbefalte innlegg

Hei, eg lurer på om det nokre her som har erfaring i fra å pimpe opp lyden i denne spesifike bilmodellen? Er ikkje fornøgd med mellomtonen og diskanten i det originale anlegget (Audi Concert 2+) som står i, og den lille sub'en som er bygd inn i sida i bagasjerommet er upresis, svak og boomy to tha max. I tillegg kjem det kjapt forvrenging i lyden fra høgtalarane når volumknappen skrus forbi halvvegspunktet då den originale Audi Concert spelaren kun leverer 2 x 12w RMS til høgtalarane. Har sett litt på ferdig DSP + sub kit ifra bassbrothers.no men 9800kr er litt dyrt synast eg. Men det virker som om ekstern forsterker + sub er det beste fyrste steget på vegen mot godlyd, det å bytte ut høgtalarane i dørene er og aktuelt etter kvart. Er det nokon forslag til forsterker og sub combo som eg bør kikke på for å halde prislappen nede? Digre sub'er bruker vel og mykje straum fra batteriet kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye $$ ønsker du å bruke? Og hva er målet? Nesten hva som helst kommer til å spille bedre enn den originale intergrerte subben.

De forskjellige butikkene setter sammen egne basspakker der de matcher basselement med både basskasse og forsterker. Hadde gått for noe slikt. Det er nemlig ikke bare å hive en basshøyttaler inni hvilken som helst basskasse. Dimensjoner og volum skal spille på lag med oppbygningen av høyttalerens.

Her er forslag på ferdig bygg. Har valgt ut en "sound quality" sub. Der er ikke prioriteten å spille høyest og hardest.

Kabelsett - 290,-

Basskasse med 10" element - 2 990,-

630W forsterker - 2 190,-

Totalt: 5 470

 

Her er en ferdig pakke med en såkalt "SPL" sub. Denne spiller nok høyere enn det som jeg satt sammen og koster 200 kr mindre.

https://bilradiospes.no/ground-zero/gzpakke9/ground-zero-basspakke-8-sub-i-kasse-forsterker-kabelsett

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
13 hours ago, Sydvest said:

Hvor mye $$ ønsker du å bruke? Og hva er målet? Nesten hva som helst kommer til å spille bedre enn den originale intergrerte subben.

De forskjellige butikkene setter sammen egne basspakker der de matcher basselement med både basskasse og forsterker. Hadde gått for noe slikt. Det er nemlig ikke bare å hive en basshøyttaler inni hvilken som helst basskasse. Dimensjoner og volum skal spille på lag med oppbygningen av høyttalerens.

Her er forslag på ferdig bygg. Har valgt ut en "sound quality" sub. Der er ikke prioriteten å spille høyest og hardest.

Kabelsett - 290,-

Basskasse med 10" element - 2 990,-

630W forsterker - 2 190,-

Totalt: 5 470

 

Her er en ferdig pakke med en såkalt "SPL" sub. Denne spiller nok høyere enn det som jeg satt sammen og koster 200 kr mindre.

https://bilradiospes.no/ground-zero/gzpakke9/ground-zero-basspakke-8-sub-i-kasse-forsterker-kabelsett

Ikkje dumme desse. Tenkte å bruke sånn 5-6k i starten for å løfte bassen og frigjere stock høgtalarane i fra produsere lyd i det låge registeret og på denne måten redusere forvrenging i mids og diskant. Men om eg oppgraderer med nye høgtalarar i dørene seinare så må eg vel ha ein forsterker til, og då ender eg opp med to forsterkere i bilen (sjølv om monoforsterkeren til bass sikkert er den fysisk største av dei)? Ser og at denne aktive sub'en er på tilbod til 5k.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sydvest said:

Ja hvis du ikke kjøper en 3- eller 5-kanals forsterker. Da bruker du 2 eller 4 av kanalene til høyttalerne i dørene rundt om. Og den siste til en sub.

Så om eg då går for ein 3-4 kanals forsterker (to gode fronthøgtalarar + sub), kva slags power output bør eg ha fra forsterker dersom sub kan levere 400-500 W RMS?

Endret av Kamuflasjelampe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...