Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli mer fokusert og «til stede»


Gjest 524a0...a2c

Anbefalte innlegg

Gjest 524a0...a2c

Jeg føler meg lite fokusert og til stede i hverdagen. Føler ofte bare at jeg er på steder og ser det som skjer uten å  være «helt med». Litt samme følelsen som å være trøtt, men uten å kjenne noe sterkt behov for å måtte sove. Har gjort forskjellig for å forbedre dette, bla, prøvd å forbedre søvn, spise sunt, kutte ned/droppe alkohol og sjekket blodprøver hos legen. 
 

Før jeg skriver mer vil jeg nevne at jeg ikke driver med noen sterkere rusmidler enn at jeg tar en pils en sjelden gang, og har ikke tenkt å endre på det. Men jeg vet at enkelte rusmidler gjør at man blir mer årvåken og konsentrert, hvertfall for en periode. Grunnen til at jeg nevner det er at det må jo nødvendigvis bety at hjernen har evnen til å fungere på et høyere nivå, det er bare vanskelig å utnytte uten «hjelpemidler». 

Hva er egentlig de beste måtene å utnytte ressursene i hjernen best mulig på uten bruk av ulovlige stoffer?

Anonymous poster hash: 524a0...a2c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Listen over hva det kan dreie seg om er lang.
Du må nok utbrodere litt mer om deg selv før vi kan komme med kvalifiserte gjetninger.

Men hvis vi tar utgangspunkt i at ditt opplevde fenomen er det eneste som plager deg i livet og at alt annet er toppers både fysisk og psykisk, så kan det helt enkelt dreie seg om det vi kaller overtenking.
 

Gjest 524a0...a2c skrev (17 minutter siden):

Hva er egentlig de beste måtene å utnytte ressursene i hjernen best mulig på uten bruk av ulovlige stoffer?

Lesing, kryssord, sudoku, musikk, kreativ utfoldelse og viktigst av alt; fysisk aktivitet.
 

Lenke til kommentar
Gjest 524a0...a2c
Deechon skrev (16 minutter siden):

Bruker du mobilen mye? Jeg vet av egen erfaring at jeg sliter med fokus selv hvis jeg har vært mye på mobilen og sett på youtube. Eneste som har fungert er å legge vekk mobilen og distraksjoner når jeg har noe jeg må gjøre eller noen som fortjener min fulle tilstedeværelse.

Ja, har nok rundt fire timer skjermtid om dagen. Men blir du ufokusert og mister fokus resten av dagen grunnet tiden på mobilen?

Anonymous poster hash: 524a0...a2c

Lenke til kommentar
Gjest 524a0...a2c
Skandinav skrev (2 minutter siden):

Listen over hva det kan dreie seg om er lang.
Du må nok utbrodere litt mer om deg selv før vi kan komme med kvalifiserte gjetninger.

Men hvis vi tar utgangspunkt i at ditt opplevde fenomen er det eneste som plager deg i livet og at alt annet er toppers både fysisk og psykisk, så kan det helt enkelt dreie seg om det vi kaller overtenking.
 

Lesing, kryssord, sudoku, musikk, kreativ utfoldelse og viktigst av alt; fysisk aktivitet.
 

Er nok over snittet når det gjelder fysisk aktivitet. Ikke så mye sudoku, men praktisk problemløsing blir det en del av både hjemme og på jobb

Anonymous poster hash: 524a0...a2c

Lenke til kommentar
Gjest 524a0...a2c skrev (6 timer siden):

Ja, har nok rundt fire timer skjermtid om dagen. Men blir du ufokusert og mister fokus resten av dagen grunnet tiden på mobilen?

Anonymous poster hash: 524a0...a2c

Ja. Må alltid legge den bort hvis jeg skal gjøre noe vanskelig eller lese mye. Den blir jo alltid en distraksjon hvis det tikker inn en melding eller noen ringer.

Lenke til kommentar

Hei du!

For en selvbevisst og fin holdning du har.

Her skal jeg komme med tips som generelt kan stimulere hjernen og dermed også følelsen av tilstedeværelse og våkenhet;

Det fins mange måter å gjøre dette på, men skal ta de i en litt prioritert rekkefølge etter nødvendighet og effekt; Turer ute i dagslys, med fokus på å observere hva du kan se, høre, lukte og føle. For ekstra boost kan du også legge til ulike øvelser med deg selv, eksempelvis gå veldig fort gjennom en gate/etappe, for å så endre tempo, eller andre motoriske øvelser som du veksler med. Målet er å ikke gå rundt i dype tanker eller tanketomhet, men at du bruker sansene dine og omsetter inntrykk til ord. Videre kan trening, yoga og meditasjon kan ha samme effekt, da med fokus på egen kropp gjennom å bruke sansene. Musikk kan få hjernen til å sende flere/mer neurosignaler, men det er også noen betingelser for å oppnå den effekten og det er at du selv faktisk liker musikken. For ekstra 'våkenhet' kan det hjelpe å fokusere på rytme, tekst, eller bare å nynne med. Enda bedre er det om du danser med! En annen vei til å stimulere sanser er å bruke lukter som en boost. Her igjen er det en forutsetning at du liker luktene. Du kan bruke parfymer eller oljer og putte lukte-lapper i plast eller annen embalasje som er litt tett, og ta fram bare for å ha et lite 'lukte-party' når du kjenner deg sløv. Temperaturer er en annen kjent måte å skape 'våkenhet' på. Kalde bad eller dusjer, eller badstuer og varme dusjer, alt etter som hva man selv tåler. Smaksprøver er også en måte å 'bråvekke' hjernen på, men kan være litt vanskelig å gjennomføre selv, siden vi selv vet hva vi putter i munnen og dermed også vet hva det antagelig vil smake. Men sterke smaker, eksempelvis krydder (skal aldri smakes på i store mengder!), lime/sitron, og slike ting, kan fungere like bra som en kopp kaffe når man føler seg sløv.

Fins sikkert flere tusen andre ting man kan gjøre...kile seg selv med en fjær! Men det er nok sant som de andre sier her, at skjermtid gir en veldig ensformig stimulering som både setter ned sensitiviteten og våkenheten i egen kropp og dermed også oppmerksomhet på andre rundt seg. Vi er ment og laget for å oppdage ting med sansene våre. Ekte ting. Sol, vann, lukter og lyder. Fra skjermen kommer all stimuli fra samme retning, innenfor et smalt spekter av lys og lyd og det er ikke tilstrekkelig i lengden.

Lykke til!

Endret av Neffi
Hadde glemt å ta med DANSE! Uhørt
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...