Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merker i bremseskive


thbergseng

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg merket i dag helt tilfeldig at den ene bremseskiven bak har det som ser ut som en langsgående sprekk. Jeg kan kjenne det såvidt med fingerneglen, men ingenting når jeg tar hånda over overflaten. Skivene, klossene og kaliperne ble skiftet i sommer (kalipere skiftet etter pga varmgang pga dårlige kalipere).

Jeg har ikke sett noen symptomer på varmgang (ingen lille varmgangamerker el.l). De andre vertikale merkene lurer jeg på om er fra klossene (står med håndbrekk hjemme pga automat og bakke).

Må kjøre 4 timer hjem i morgen, så håper ikke det er noe mer alvorlig. Samtidig passer det dårlig økonomisk å skifte bremser nå 😅

Jeg merker ingen vibrasjoner eller ulyder ved kjøring.

Er det noen som kan ha en formening om hva det kan være?

20231125_141539.jpg

20231125_141536.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Dragonlove said:

For min del så kan det se ut som sprekk antydninger, typisk for varmgang, nå vet ikke jeg hvilken skiver du har, men det kan jo selvfølgelig være noen med dårlig kvalitet, jeg hadde gjerne tatt det opp med de som byttet de.

Forøvrig så vil jeg ikke tro det er noen umiddelbar fare, har sett værre enn det der.

Vi hadde problemer etter skifte i sommer. Skiftet klosser/skiver, fikk varmgang over lengre tid (ingen røyk), verkstedet sjekket, sa alt var ok, endte med å bytte begge kalipere (ble gjort privat, så kunne ikke dokumenteres ovenfor verksted). Vedkommende som skiftet kaliperne kunne ikke se noe skader, men de gikk ganske varme en stund.

Jeg et også litt nysgjerrig, de merkene som går "oppover", kan det også være sprekker?

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (Akkurat nå):

Vi hadde problemer etter skifte i sommer. Skiftet klosser/skiver, fikk varmgang over lengre tid (ingen røyk), verkstedet sjekket, sa alt var ok, endte med å bytte begge kalipere (ble gjort privat, så kunne ikke dokumenteres ovenfor verksted). Vedkommende som skiftet kaliperne kunne ikke se noe skader, men de gikk ganske varme en stund.

Jeg et også litt nysgjerrig, de merkene som går "oppover", kan det også være sprekker?

Om du tenker på de merkene som er mer "rette" og går oppover er det nok der bremseklossene har ligget mot.

Gikk de nye kaliperne varme?

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dragonlove said:

Om du tenker på de merkene som er mer "rette" og går oppover er det nok der bremseklossene har ligget mot.

Gikk de nye kaliperne varme?

Glemte å svare på siste delen. Nei ikke noe varme av de nye, så har vært helt fint etterpå. Merker ingen "dybde" i den sprekken som er. Virker å være helt i overflaten, så aner ikke om noe kan ha lagt seg imellom. Såpass overoppheting burde vel gitt litt blå/lillaskjær på skivene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...