Gå til innhold

Hercules Game Theater XP eller Creative Soundblaster Audigy


Anbefalte innlegg

Sorry for langt emne!

Jeg vurderer å kjøpe meg nytt lydkort. Valget står mellom Hercules Game Theater XP eller et Creative Soundblaster Audigy Platinum Ex kort. I tillegg vil jeg ha Surroundsystem basert på 5.1 teknologien. Alt må funke i Windows 2000! Noen som har innspill på hva jeg burde velge?

 

_________________

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

http://www.genialweb.com/bjorn

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: abrj på 2002-03-10 08:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heissann.

 

Jeg er selv eier av Hercules GTXP. Jeg ble litt skuffet da jeg installerte alle driverene første gangen. Det så ikke ut som at man kunne gjøre så mye med kortet, men etter en driveroppdatering, og ikke minst den siste driveroppdateringen (versjon 3) så har kortet fått mange bra finesser. Det er ikke bare 3D lyd som er blitt forbedret. Jeg har merket at kortet gir en bedre romfølelse enn fosterkeren min når jeg ser på DivX. Antagelig fordi at lyden er mp3, og at surrondforsterkeren ikke dekoder det helt riktig, men uansett gurnn, så er lyden bedre. Forstereren min er 5.1. Dette fungerer ypperlig. Det er faktisk mulig å bruke GTXP som 6.1, dersom man bruker hodetelefon-utgangen som siste kanalen.

 

Når jeg ser film, spiller musikk eller spiller spill så utnytter GTXP seg av alle høyttalerene i systemet med de nyeste driverene. Det gjør at spill med EAX, som pleide å være 4 kanalers, og som fremdeles er det med SB, er 6 kanalers (eller 7 om du vil/kan). Det gjør faktisk veldig mye å få lyd i senterhøyttaleren.

 

Ellers så er det innebygget equalizer i kortet, så man kan justere slik man måtte ønske. Dette er meget praktisk. MP3 spilleren derimot, skal du få kjøpe for et godt ord. Den er ikke verd stort da kvaliteten på lyden er dårlig, den får ikke lip sync i DivX, og den messer opp hele lyden til grøt med enkelte mp3 filer.

 

AUX inngangen er et lite kapittel. Hva denne er tenkt brukt til vet jeg ikke, men jeg testet å bruke denne til å stjele lyd fra TVen. Det viste seg å bli litt merkelig. Vanligvis når man ser på TV så er det litt susing i lyden når ingen snakker. Det som skjedde her var at ved lydnivå under en viss grense (som f.eks støyen mellom setningene værdamen/hallodamen sa) gjorde at all lyd ble kuttet. Det ble helt dønn stille. Det var ubehaglig å se på TV på den måten, da vi trodde at vi mistet lyden frem til noen pratet. Å se film med slik lyd var ubrukelig. Nesten som å prate i mobiltelefon, og så blir det helt stille, som om andre enden har lagt på selv om de ikke har det, vi har vel alle opplevd det. Jeg har ikke funnet noen mulighet for å skru av denne effekten, og har konkludert med at det er en rar feature =)

 

Alt i alt så er kortet meget velutstyrt, med 4 USB porter (strømforsyning fra PCI porten) joystick port, samtlige seks lydutganger er RCA plugger, samt at front og bakhøyttalere har minijack utganger. Det er digital lyd ut og inn, både optisk og vanlig (AC3 dekodes ikke, og blir hvit støy :sad: ) Det er også AUX inngang i front, der det også er den vanlige jack-plug utgang til headset og inngang til mikrofon. Manuell lydinnstilling i front er praktisk. Veldig praktisk faktisk.

 

Jeg har ikke hatt problemer med kortet i det hele tatt. Det gir veldig bra lyd, og er mer støysvakt enn alle andre kort jeg har hørt. Romfølelsen er formidabel, og å kjøre bilspill på stor TV med force feedback ratt og surrond er stort. Litt kult å faktisk høre at motstanderen ligger litt bak deg på høyre side :smile: Lyden i FPS spill er også veldig god, men i enkelte spill har jeg opplevd litt knitring i lyden. Jeg tror det er spillet som har problem, for i andre spill fungerer alt helt flott. Problemet i FPS er at man ofte snur hodet IRL og ikke i spillet, noe som i er frustrerende, og ikke veldig effektivt....

 

Jeg kan anbefale GTXP varmt. Det er et meget bra lydkort, men ikke minst, Det tar seg bra ut ved siden av skjermen =)

 

-Ko_deZ-

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ko_deZ på 2002-03-10 08:58 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Ko_deZ på 2002-03-10 09:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...