Gå til innhold

Budsjett gamer til kidsa


Anbefalte innlegg

Driver å skal sette sammen en PC til kidsa. Har landet på at det sannsynligvis blir noe brukt hardware i første omgang. Mest sannsynlig skjermkort og strømforsyning. I tillegg til: https://www.komplett.no/product/1222309/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/komplett-upgrade/komplett-upgrade-5-5600

Ser ikke at det er så mange budsjettalternativer på ny hardware uten å ofre noe (PCI-E 4.0, DDR4, Overklokking osv.). Men kanskje tar jeg feil?

Men jeg er usikker på hva som virker som et greit kjøp. Ser at det er mulig å få tak i brukt RTX 2070 for under 2k. Men hvor bra blir det egentlig? Er det nye budsjettkort som er tilsvarende ytelsesmessig? AMD-kort har jeg null oversikt på... Er det fallgruver jeg bør være obs på? Antar at noen av disse kortene har blitt brukt til crypto-mining, har det noe å si utover at jeg kan regne med at viften kan konke snart?

Sånn for ordens skyld er det Fortnite det sannsynligvis kommer til å gå mest i nå, på 1080p. Men ser ikke bort fra at horisonten kommer til å bli utvidet ganske raskt med nyere titler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående skjermkortet, så vil et 2070 fungere veldig bra til Fortnite i 1080P.

Mine to yngste spiller i 1440P(den ene er UW) med et par dårligere skjermkort enn det, og jeg synes det flyter ok. 

Hun ene har faktisk 5600 oppgraderingspakken du linker til. 

Ellers vil 5600 og 16GB Ram være helt OK også. 

 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en oversikt over GPU testet ved forskjellige oppløsninger.

Dette er vanlig raster ytelse. I tillegg så kan jeg si at Nvidia har en fordel på ray-tracing (som kan brukes i enkelte spill), men som kanskje ikke er så viktig på slike rimelige skjermkort.

https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

RTX 2070 ligger i ca samme område som Radeon RX 6600/ 6600XT / 6650XT, og Nvidia RTX 3060.

RTX 2070 får 70 fps, og RTX 2070 Super får 78 fps i 1080p testen, og det betyr at de er kraftig nok for den oppløsningen.

De nye kortene RTX 4060 og RX 7600 ligger noe over 80 fps i samme test.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 16.11.2023 den 1:27 PM):

Her er en oversikt over GPU testet ved forskjellige oppløsninger.

Dette er vanlig raster ytelse. I tillegg så kan jeg si at Nvidia har en fordel på ray-tracing (som kan brukes i enkelte spill), men som kanskje ikke er så viktig på slike rimelige skjermkort.

https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

RTX 2070 ligger i ca samme område som Radeon RX 6600/ 6600XT / 6650XT, og Nvidia RTX 3060.

RTX 2070 får 70 fps, og RTX 2070 Super får 78 fps i 1080p testen, og det betyr at de er kraftig nok for den oppløsningen.

De nye kortene RTX 4060 og RX 7600 ligger noe over 80 fps i samme test.

Tror nok det blir RTX 2070, 3060 ligger en del høyere i pris mot ca. samme ytelse på lav oppløsning. CPU har vel mer å si når det er lav oppløsning. Så får heller kidsa lære seg å overklokke og spare penger, slik det var før tiden 🧑‍🔧

Så det store spørsmålet: Hvor stor strømforsyning trenger man egentlig til dette?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Nedward skrev (36 minutter siden):

Tror nok det blir RTX 2070, 3060 ligger en del høyere i pris mot ca. samme ytelse på lav oppløsning. CPU har vel mer å si når det er lav oppløsning. Så får heller kidsa lære seg å overklokke og spare penger, slik det var før tiden 🧑‍🔧

Så det store spørsmålet: Hvor stor strømforsyning trenger man egentlig til dette?

Det Nvidia sier er

Minst 550W for RTX 2070

Og minst 650W for RTX 2070 Super

Jeg ville nok valgt en 650W. Det er ikke noe i veien for å bruke en stømforsyning som tåler mer, men det er ikke nødvendig. Til større strømforsyning til større skjermkort kan en bruke ved oppgradering.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...