Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan håndtere en kverulant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 23a56...e6f
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Er det noe galt å være passiv og bare si "Jeg gidder ikke å diskutere dette"? Dette er et personlighetstrekk som kverulanten må lide med, ikke du. Å forsøke å fikse personen gjør det til ditt problem.

Problemet er at sånne folk sannsynligvis driter en lang marsj i det man sier. Hvis du sier for eksempel "Jeg gidder ikke å diskutere dette" eller "dette var ikke noe snilt sagt, kan du være stille" så blir man glatt oversett. Så fortsetter de bare å peise på med søppelet deres. 

Kanskje det finnes ett eller annet "smarty pants" kommentarer som faktisk kan få sånne folk til å holde smella. Men lykke til med å finne noe sånn som faktisk kan fungere.            

Anonymous poster hash: 23a56...e6f

Lenke til kommentar
Gjest 23a56...e6f skrev (4 minutter siden):

Problemet er at sånne folk sannsynligvis driter en lang marsj i det man sier. Hvis du sier for eksempel "Jeg gidder ikke å diskutere dette" eller "dette var ikke noe snilt sagt, kan du være stille" så blir man glatt oversett. Så fortsetter de bare å peise på med søppelet deres. 

Kanskje det finnes ett eller annet "smarty pants" kommentarer som faktisk kan få sånne folk til å holde smella. Men lykke til med å finne noe sånn som faktisk kan fungere.            

Anonymous poster hash: 23a56...e6f

Rinse and repeat. Jeg har møtt på mange kverulanter ila. mine 16 år her på forumet. Jeg har null interesse i å kurere dem, så lenge jeg får være i fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (16 timer siden):

Er det klaging på personer på jobben eller i familien, er det mulig å si "Jeg kjenner ikke disse" eller "Jeg tar ikke stilling til baksnakking". 

Noe som selvsagt kan fyre opp kverulanten enda mer. Da han/hun kanskje mener det er riktig å forklare hvorfor vedkommende er et offer. Som vil gi "rett" til å oppføre seg som et offer i fortsettelsen.

Er det klare faktafeil som en påstand om at en dronning ikke har noen mann, når hun faktisk har det, er det mulig å ta en utskrift eller lignende for å vise at vedkommende tar feil. Vel, problemet er også da at uansett hva du gjør vil personen klare å framstå som et offer for omstendighetene. 

Jeg tror problemet med å vise at vedkommende tar feil med å vise til fakta gjør at personen vil føle seg dum eller underlegen. Jeg tror personen da senere kan prøve å ta igjen med hersketeknikker for å føle seg overlegen igjen.

Dvs å vise at de tar feil kan gjøre problemet bare verre. Personen vil ta prøve å ta deg på din minste lille forsnakkelse eller faktafeil senere for å "ta igjen"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 timer siden):

Er det noe galt å være passiv og bare si "Jeg gidder ikke å diskutere dette"? Dette er et personlighetstrekk som kverulanten må lide med, ikke du. Å forsøke å fikse personen gjør det til ditt problem.

Noen kan nok ta dette ganske tungt hvis man har giddet å høre og diskutere med en person i flere år og vært tålmodig med vedkommende.

Er mulig personen kan ta dette dårlig og bli enda verre etterpå.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (28 minutter siden):

Noen kan nok ta dette ganske tungt hvis man har giddet å høre og diskutere med en person i flere år og vært tålmodig med vedkommende.

Er mulig personen kan ta dette dårlig og bli enda verre etterpå.

Det fins mennesker som aksepterer å leve med la oss kalle det 'vanskelige' mennesker, til tross for diagnoser og ganske høy pris å betale mtp egen helse og velvære. Hvorfor noen velger dette, vet jeg ikke.

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å avslutte slike kontakter, om det så gjelder egne foreldre, voksne barn, søsken, partnere, venner eller lignende. Vi har lov til å lukke hvilke dører vi selv vil i livet. Det skal man aldri føle skyld for å gjøre. Man har lov til å kreve at folk baserer seg på gjensidig respekt i alle relasjoner. Dog, vi er ikke perfekt og alle gjør feil nå og da. Det er ikke det samme som at noen har en gjennomført strategi som går på manipulering.

Dette gjelder også arbeidsplass. Til tross for all usikkeheten som medfølger med å si opp en jobb, er det ingen andre enn oss selv som kan ivareta oss på en god måte og vite når noe ikke er bra for oss. Blir man i en slik jobb, da holdt tilbake der pga rasjonelle grunner, slik som lønn og omdømme, er det viktig å være klar over at det kan koste ens helse. Ser man fordeler og ulemper slik, er det soleklart at det er helt ok å stå en stund i en usikker tilværelse, til man har ny jobb, i et sunnere miljø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...