Gå til innhold

Noen som har tilsvarende? Zyxel NR7302 + Telenors "WiFi Ruter II", ping?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Hadde en dørselger fra Telenor på besøk i dag, og overaskende nok var tilbudet til personen ikke helt på bærtur. 
Tilbudet var gratis antenne (Zyxel NR7032) og ruter, den såkalte "Wifi Ruter II", gratis montert. Farten skulle bli 200 Mpbs, og det skulle følge med en TV pakke hvor blant annet Netflx og HBO var inkludert, alt til 920kr/mnd. 

Jeg betaler i dag 779kr for 150/150 fiberlinje via Altibox. Jeg abonnerer på Netflix og HBO, så jeg kan spare noen få kroner bare på disse to strømmetjenestene. Det store spørsmålet er ytelse..
Jeg bor i Tananger, Sola kommune. Generelt er dekningen veldig god her, men hvordan er det med pingen på slikt utstyr? Jeg spiller en del FPS-spill, så toleransen er lav. Noen som har erfaring med akkurat denne komboen og kan dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt et trådløst Telenor abb i et år og var glad da jeg kunne si det opp! 😉

Ikke at det har fungert dårlig, men alt for dyrt!

En ting du skal vite før du bestiller er at du ikke trenger å abbonnere på Telenors router men kjøpe deg din egen. Det var en ting Telenor "glemte" å nevne for meg 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med "fast trådløst bredbånd" fra Telenor tilsier at det man nedgraderer deluxe er ping og jitter.

Jeg ville aldri hatt dette som primær-abonnement hjemme, hadde en lengre periode hvor jeg betalte dobbelt, da Telia leverte helt møkk koaks (via borettslag, løsning = flyttet) og jeg kjøpte meg "fast trådløst bredbånd" fra Telenor som alternativt nett. Spør du meg så kan det ikke måle seg med fiber for de mer tech-savvy, for de som kun surfer web og netflix/buffered streaming fungerer det greit.

Man ser også mye samme symptomer med mye mer aggressiv deling av kapasitet enn det ex. Altibox gjør på fibernett (jeg bor i en av de større byene i Norge, basestasjon var ca 100 meter unna, fri sikt).

Så hvis du har ping og FPS-spill hvor lav og/eller jevn latency er viktigere enn kapasitet, tror jeg nåværende "fast trådløst brebånd" ikke er noe for deg. 

Alternativt, du får vel 14 dagers angrerett, så du kan jo eventuelt være kjapp med å angre hvis det skjærer seg (gjerne del erfaring hvis du går for det).

Jeg har/hadde riktignok en litt eldre NR7101, men tror største årsaken til høyere ping og mye variasjon i ping ligger mer i transport/kapasitet på basestasjon og kjernenett. 

Pr. dags dato ut fra det jeg vet så sendes alle 4G og 5G radiosignaler inn i 4G kjernenett.

Jeg forventer at man får vesentlig bedre ping når de fikser nytt kjernenett. Når det skjer vil denne posten være utdatert. 

Skrev også litt om det i svaret her: 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For trådløst bredbånd blir vel den praktiske erfaringen veldig individuelt. Her blir det avhengig av bl.a. faktorer som hvor langt man er fra basestasjonen, hvilke frekvensbåd og teknologier som er på basestasjonen, hvor godt justert antenne er osv. Hindringer som trær osv vil også spille inn. Belastning i området vil også kunne spille inn.

F.eks. kan det være at du har bedre ytelse med 4G på høye frekvenser enn at det er 5G på lave frekvenser.

Rent latencymessig vil du nok fortsatt ha bedre ytelse på fiber framfor å bruke mobilbåndet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...