Gå til innhold

Råd om økonomisk avtale ved oppussing i samboerskap


Gjest f6162...7db

Anbefalte innlegg

Gjest f6162...7db

Hei,

Jeg og samboeren min vurderer å gjøre en større oppgradering av boligen vår, og jeg ønsker å høre deres tanker og erfaringer rundt økonomiske avtaler i slike situasjoner. Vi har et godt og stabilt forhold, men det har vært noen utfordringer tidligere, så jeg ønsker å være på den sikre siden.

Vi har et boliglån som tilsvarer 2/3 av kjøpesummen, mens samboeren min fikk 1/3 som forskudd på arv. Vi er begge ansvarlige for lånet, men i praksis "eier" jeg 1/3 av huset. Vi har en spesiell kontrakt som sikrer at familiegården ikke går ut av familien ved et eventuelt brudd, og samboeren min eller hennes familie har da forkjøpsrett.Kjøpesummen vil være kjøpesummen da vi kjøpte det + generell stigning i boligpriser for området (som er ca. 20% de siste 5 år), det tas ikke høyde for oppgradering og oppsussing som vi eventuellt gjør/har gjort. 

Nå planlegger vi altså å øke lånet med ca. 300 000 kr for å finansiere oppussingen. Jeg lurer på om det er nødvendig å lage en egen avtale for hvordan kostnadene og eventuell verdistigning som følge av oppussingen skal fordeles mellom oss. Skal vi ta høyde for oppussingen i en eventuell utkjøpspris hvis vi går fra hverandre, eller er beløpet for lite til at det spiller noen rolle? Og hvordan bør vi i så fall gå frem for å lage en rettferdig avtale?

Setter stor pris på alle råd og erfaringer!

Anonymous poster hash: f6162...7db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke tas høyde for oppgraderinger gjort på boligen i kontrakten dere har skrevet ville jeg personlig ikke påkostet det en krone av egne penger før den delen/det punktet i kontraktet var forandret. Jeg ville også forventet at "motparten" (familien til samboer / samboer)hadde vært med på det uten å nøle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f6162...7db
wampster skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke tas høyde for oppgraderinger gjort på boligen i kontrakten dere har skrevet ville jeg personlig ikke påkostet det en krone av egne penger før den delen/det punktet i kontraktet var forandret. Jeg ville også forventet at "motparten" (familien til samboer / samboer)hadde vært med på det uten å nøle.

Jeg bekymrer meg nok unødvendig, men det virker som en reell mulighet at de kan være motvillige på grunn av økonomiske årsaker. De vil ikke ha økonomisk kapasitet til å kjøpe meg ut i tilfelle et fremtidig samlivsbrudd hvis beløpet blir for stort. For å være klar, jeg har ingen intensjoner om at dette skal skje, men jeg er bevisst på at det alltid er en risiko i ethvert forhold, inkludert vårt. 

Jeg er imidlertid usikker på den beste måten å nærme meg dette emnet for å forsikre meg om at vi kan finne en løsning sammen.

Anonymous poster hash: f6162...7db

Lenke til kommentar
Gjest f6162...7db

Jeg ser jeg også burde ha lagt til en viktig poeng i spørsmålet mitt: 

Når vi kjøpte huset av hennes familie så var kjøpesummen kun 60% av markedsverdien på boligen, dette ble gjort slik at vi fikk råd til å kjøpe den. 

Anonymous poster hash: f6162...7db

Lenke til kommentar
Quote

Nå planlegger vi altså å øke lånet med ca. 300 000 kr for å finansiere oppussingen. (...) Skal vi ta høyde for oppussingen i en eventuell utkjøpspris hvis vi går fra hverandre, eller er beløpet for lite til at det spiller noen rolle?

Er oppussing til 300.000 kr mye eller lite? Vel hvis rønna kostet 200.000 kr så virker oppussing til 300.000 kr som en høy sum. Hvis godset kostet 15 millioner så blir en oppussing til 300.000 kr kanskje småpenger. Men siden du har stilt spørsmålet så det er det kanskje noe som spiller en rolle for deg da.

 

Quote

Jeg lurer på om det er nødvendig å lage en egen avtale for hvordan kostnadene og eventuell verdistigning som følge av oppussingen skal fordeles mellom oss.

For å gjøre en fordeling mest mulig rettferdig i et parforhold ville nok de fleste valgt at man deler kostnaden i henhold til eierbrøk, som bør være den sammen prosentdelen som lånet allerede er fordelt med.

 

Quote

Vi har en spesiell kontrakt som sikrer at familiegården ikke går ut av familien ved et eventuelt brudd, og samboeren min eller hennes familie har da forkjøpsrett.Kjøpesummen vil være kjøpesummen da vi kjøpte det + generell stigning i boligpriser for området (som er ca. 20% de siste 5 år), det tas ikke høyde for oppgradering og oppsussing som vi eventuellt gjør/har gjort. 

Høres komplisert ut. Men den ekstra rettigheten og potensielt lavere fremtidig verdi kan kanskje forsvares av at kjøpesummen var bare 60 % av markedsverdien. Si at markedsverdien var 1.000.000 og stiger med 20 % til 1.200.000. Deres kjøpesum var da 600.000 kr, og med 20 % økning er verdien etter 5 år på 720.000. Du får en økning på 120.000 kr i stedet for 200.000, så det er på mange måter et tap på 80.000 kr. Dette er en stor fordel for svigers, men samtidig så har de jo et tap på å la dere få kjøpe så billig.

 

På den andre siden, for å få normal prisutvikling i markedet så må jo en eiendom vedlikeholdes og jevnlig pusses opp. Men din avtale sier at du skal få kjøpesummen + generell stigning i boligpris uansett. Du kan strengt tatt la gården forfalle og ikke bruke noe på oppussing, men likevel få markedsutviklingen.

 

Siden du er garantert avkastning uten å måtte bruke penger på oppussing, så har du veldig lite økonomisk interesse av å pusse opp, mens svigers har en stor interesse av at du pusser opp. For å ikke befinne seg i denne gale, gale verdenen hadde det kanskje vært mer rimelig at fremtidig kjøpesum endres til kjøpesum + oppussing + markedsutvikling.

Så må dere bare bli enige om hva som er verdiøkende oppussinger. Ingen lett oppgave og ikke særlig ideelt å motta ha med svigers på sånne diskusjoner hver gang dere skal gjøre noe.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...