Gå til innhold

Problemer med PC skjerm?


Dejan

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen dager siden en ny skjerm. Philips 27" gamingskjerm 27M1F5500P. https://www.komplett.no/product/1225323/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/philips-27-gamingskjerm-27m1f5500p

Mens jeg testet ut HDR inntstillinger på skjermen i Viaplay ble skjermen svart i 1-2 sekunder. Det dukket opp en lens lignende motiv (som et øye) og Cformede grå bølger fra midpunktet på en svart bakgrunn. Det varte i bare 1-2 sekunder så gikk det bort og normal bilde ble vist på skjermen. Nå har den grå bølgen blitt igjen. Det er C formede linjer og horizontale linjer på bilde i Viaplay som er litt synlig i film.

 

"Problemer" er bare synlig i Viaplay i noen videoer, ikke alle. Jeg har ikke klart å repodusere dette i Netflix, Disney+ eller TV2play. Internett ser normalt ut, samme med spill og Youtube og Windows. Uansett om jeg bruker SDR eller HDR, det ser normalt ut. Samtidig ser det ut som om disse linjene og bølgene har blitt brent inn i Viaplay bilde. De er litt vanskelig å se, men er synlig hvis du ser nøye.

Har kjørt Eizo monitor test uten noe problemer.

Er det noe galt?

 

Skjermbilde 2023-10-13 233320.png

Skjermbilde 2023-10-13 233152.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte nytt samme skjerm på nytt da jeg trodde at det kunne være problemet, men det er det ikke. Får samme bilde på også ny skjerm.

Er det noen som har innspill? kan det være skjermkortet? som nevnt "problemet" vises bare på Viaplay.

 

Edit: er det noen som skjønner hva jeg mener? 🙂 dere ser linjene på bildene? spesielt synlig på Blue Beetle.

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Er mest sannsynlig Viaplay selv som er problemet, men du kan prøve følgende:

 

Om du går inn i Nvidia kontrollpanelet (høyreklikk på startskjermen) så skal du kunne sette fargerom og hva som skal styre fargene på skjermen.

(Change resolution - 3. Following settings - use Nvidia color settings)

(Adjust video color settings - 2. How do you make - use Nvidia setting)

(Adjust video image settings - 2. Apply these settings - use Nvidia setting)

Samt finner du en rtx video enhancement der som du kan prøve.

 

I Windows kan du gå inn i innstillinger for å se hva Windows gjør selv.

(Windows - settings - display - hd color settings.)

Og (settings - display - graphics - hardware accelerated gpu - på (på 40 serien må man ha denne påslått for å få full nytte av kortet))

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...