Gå til innhold

Barnetrygd, Særfradrag, Samlivsbrudd = Privat Økonomi


Kulle

Anbefalte innlegg

Hei.

Min samboer og jeg skal gå fra hverandre. Vi har en sønn på 6 år. Samlivsbruddet er rolig og fin, og vi er enig om det meste hvordan vi ønsker ting skal bli. Det blir delt bosted. Jeg har undersøkt litt rundt det med Barnetrygd og særfradrag, og noen punkter virker uklart, og tar gjerne imot litt tips og forslag.

Det jeg har undersøkt er at Særfradraget ble avviklet Mars 2023. fradraget tilsa en sats på 52.476,- årlig, som er en utbetaling pr måned 4373,-. Deler da dette på pr forsørger, blir det 2186.50,- i måneden. Slik jeg oppfatter det nå, er at dem har økt barnetrygd i stedet for med 227,- = 1310,- i måneden. utvidet barnetrygd økt med 27,- = 2516,- i måneden. Legger vi dette sammen, blir dette 3826,- pr månede, og delt pr forsørger = 1913,-. Slik som samfunnet er nå med høye renter og prisstigning, er det litt sånn at man tar det som man kan få, men skal ikke si at dette var noe imponerende tall. For slik jeg oppfattet avviklingen av særfradraget, er at det skulle bli mer rettferdig for hver av forsørgerne. men dem har jo også kuttet støtta med 273.50,-

Rett på meg, hvis jeg tar feil....

 

 

Endret av Kulle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike etater (nav) har ingen fornuftig flyt vedr. Dagens økonomi. Vet lite om denne type økonomisk støtte du har. Barnetrygd reguleres etter barnet er fylt 6 år, faktisk en stor reduksjon i forhold til det opprinnelig lille beløpet. 
nav skjennerelt har ingen mål eller intensjon om å gjøre noen rike utav dies utbetalinger, heller tvert i mot. 
dekningsgraden i forhold til beløp er beregnet opp imot det å klare å overleve på. Luksus utgifter og ellers andre økonomiske belastninger i livet som økte renter, drivstoffprisene og økte mat priser blir sjelden eller aldri tatt i betraktning 

 

 

Lenke til kommentar

hele nav er bakt inn i en jævla stor lapskaus, som gjør det helt umulig å verken diskutere med de eller megle om eventuelle vurderinger som en føler er urettferdig.

spessielt kjekt er det for dem som har vært pliktoppfyllende skattebetalere hele livet, å når en skal ta i bruk dem i nød blir mann nødt å ta til takke med smuler

Lenke til kommentar
Gjest 0695b...351
MAtroxX skrev (12 minutter siden):

hele nav er bakt inn i en jævla stor lapskaus, som gjør det helt umulig å verken diskutere med de eller megle om eventuelle vurderinger som en føler er urettferdig.

spessielt kjekt er det for dem som har vært pliktoppfyllende skattebetalere hele livet, å når en skal ta i bruk dem i nød blir mann nødt å ta til takke med smuler

Jepp, NAV er ett håpløst og skjevt vinklet system. I mitt tilfelle må jeg betale ekstra mye bidrag for at mor nekter meg samvær(har saksøkt henne for å få) samt at hun frivillig jobber redusert. Fair system...

Anonymous poster hash: 0695b...351

Lenke til kommentar
Gjest 0695b...351 skrev (2 minutter siden):

Jepp, NAV er ett håpløst og skjevt vinklet system. I mitt tilfelle må jeg betale ekstra mye bidrag for at mor nekter meg samvær(har saksøkt henne for å få) samt at hun frivillig jobber redusert. Fair system...

Anonymous poster hash: 0695b...351

Akkurat dette har jeg vært igjennom. Altså helt nøyaktig samme situasjon. Mitt tips er: gi opp kampen, legg vekt på tiden en har med barna, også det ikke er så mye en ønsker. Ikke bruk energi på hvor mye hun får deg til å betale i barnebidrag. 
 

det er en tapt sak usnsett

Lenke til kommentar
Kulle skrev (3 timer siden):

Hei.

Min samboer og jeg skal gå fra hverandre. Vi har en sønn på 6 år. Samlivsbruddet er rolig og fin, og vi er enig om det meste hvordan vi ønsker ting skal bli. Det blir delt bosted. Jeg har undersøkt litt rundt det med Barnetrygd og særfradrag, og noen punkter virker uklart, og tar gjerne imot litt tips og forslag.

Det jeg har undersøkt er at Særfradraget ble avviklet Mars 2023. fradraget tilsa en sats på 52.476,- årlig, som er en utbetaling pr måned 4373,-. Deler da dette på pr forsørger, blir det 2186.50,- i måneden. Slik jeg oppfatter det nå, er at dem har økt barnetrygd i stedet for med 227,- = 1310,- i måneden. utvidet barnetrygd økt med 27,- = 2516,- i måneden. Legger vi dette sammen, blir dette 3826,- pr månede, og delt pr forsørger = 1913,-. Slik som samfunnet er nå med høye renter og prisstigning, er det litt sånn at man tar det som man kan få, men skal ikke si at dette var noe imponerende tall. For slik jeg oppfattet avviklingen av særfradraget, er at det skulle bli mer rettferdig for hver av forsørgerne. men dem har jo også kuttet støtta med 273.50,-

Rett på meg, hvis jeg tar feil....

 

 

Du tar feil ja.

Særfradraget som var på 52.476 var et fradrag i inntekt før skatt. Og siden inntektsskatten er på 22 % så utgjorde særfradraget i kroner per år  11.545 kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0695b...351
MAtroxX skrev (2 timer siden):

Akkurat dette har jeg vært igjennom. Altså helt nøyaktig samme situasjon. Mitt tips er: gi opp kampen, legg vekt på tiden en har med barna, også det ikke er så mye en ønsker. Ikke bruk energi på hvor mye hun får deg til å betale i barnebidrag. 
 

det er en tapt sak usnsett

Bruker ikke tid på dette foruten å sende inn endring til NAV når samvær endres.

Hovedfokus er å få en fast samværsavtale som fungerer, derav saksøkingen.

Men systemet er råttent, spessielt at mor kan ta seg fri fra jobb og far må dekke dette finner jeg absurd.

Anonymous poster hash: 0695b...351

Lenke til kommentar
Gjest 0695b...351
MAtroxX skrev (9 minutter siden):

Har selv brukt 6 sifret med tusenlapper for å få mere samvær. Men det nytter ikke 

Det går heldigvis rett vei for meg.

Startet med ingenting(før saksøking),

Først midlertidige avtale var 4 torsdager i måneden hvor 2 var overnatting og to kveld.

Nå er vi over på neste midlertidige med annenhver helg lørdag til mandag samt en kveld annenhver uke og fra uke 50 så øker vi til fredag til mandag samt en overnatting i de andre ukene. 

Sakkyndig har ingenting å si på hvordan jeg håndterer samværet, som har vært mor sin skrøne hele veien så det går heldigvis rett vei. Koster en del, men det er verdt det så lenge det går rett vei.

Men det er synd at en som mann må finne seg i disse tingene og damene kan bare lyve og nekte deg samvær helt til dommen kommer med andre avtaler. 

Anonymous poster hash: 0695b...351

Lenke til kommentar
Gjest 0695b...351
MAtroxX skrev (11 minutter siden):

Føler med deg i dette. Har vært gjennom akkurat det samme. Tror nok det er mange menn der ute som har slete med samme historie

Ja vi lever dessverre i ett samfunn der menn har lite å si ift samvær når en går ifra hverandre. Jeg er veldig glad for at jeg kjører prosessen og ikke bare tar til takke med mors ville ideer om samvær. Godt å få en 3 part til å se galskapen fra siden. Men det er tøft, det skal jeg være helt ærlig om.

Anonymous poster hash: 0695b...351

Lenke til kommentar
Gjest 0695b...351 skrev (1 time siden):

Ja vi lever dessverre i ett samfunn der menn har lite å si ift samvær når en går ifra hverandre. Jeg er veldig glad for at jeg kjører prosessen og ikke bare tar til takke med mors ville ideer om samvær. Godt å få en 3 part til å se galskapen fra siden. Men det er tøft, det skal jeg være helt ærlig om.

Anonymous poster hash: 0695b...351

Lever vi da også i et samfunn hvor far har vært mye på jobb og lite tilstedeværende i livet til barnet / barna på hjemmefronten? For hvis mannen har vært tilstedeværende så syns jeg det er mye mer naturlig at man får til en  ordning med delt bosted slik som TS skal ha. Alle mulige råd om hva TS skal gjøre i forhold til en mor som nekter / prøver å nekte samvær blir da lite relevant syns jeg. 

Jeg har full forståelse for at det er kjipt hvis mor bruker barna mot en, og at dette må være veldig vanskelig, men det passer kanskje bedre i en annen tråd? TS beskriver jo at bruddet har gått fint. 

TS, hvis en av dere tjener endel mer enn den andre så har den andre parten krav på litt i barnebidrag selv om det er delt bosted / 50-50 ordning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...