Gå til innhold

Hjelp med 1440p monitor


Dejan

Anbefalte innlegg

Kjøpte ASUS ROG Strix XG27AQ som er en 2560x1440 IPS monitor.

Skjermen skal brukes til spilling, men også mye til film, youtube og surfing på nett.

Det første jeg har lagt merke til er at bildekvaliteten fra Viaplay, TV2 play, Netfix ol er en god del dårligere. Regner med at det skyldes at filmene fra disse platformer er i 1080p. Yutube ser rett og slett dårlig ut.

I noen filmer får jeg svarte linjer rundt videoen, mens i andre tilfeller dras 1080p bilde helt ut over 1440p skjermen. Bildekvaliteten er svakt i første tilfelle og veldig dårlig i det andre. Jeg har ikke brukt noe apper, men går direkte på internett og logger meg på mediene. Vet ikke om det har noe å si.

Hvordan løser folk dette? Er det slik at skjermen brukes kun til pc spilling? klarer ikke å finne i inntillinger til ASUS ROG Strix XG27AQ mulighet å endre skjermoppløsningen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på desktoppen, velg Display settings. Om du må forandre oppdateringsfrekvensen klikker du deg inn i Advanced display settings på bunnen av siden.

 

edit: dette er for windows 10

 

edit edit: sjekket skjermen litt, mulig du kjører på en oppdateringsfrekvens som ikke er native og dermed får elendig bilde på skjermen

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar

Har du testet forskjellige nettlesere? Vet at i hvert fall før, så var det veldig forskjell på hvilken kvalitet nettleseren kunne strømme. Du kunne f eks få 720p i en nettleser, men 4k i en annen… Du kan også sammenligne f eks Netflix appen vs nettsiden på samme innhold for å bekrefte/avkrefte at det er nettleseren sin skyld. 

Lenke til kommentar

Refreshraten min er automatisk på 59.94Hz . Har endret det til 120 uten noe effekt.

Det må nevnes at jeg bruker nå min gamle PC med i5-6600K, Asus Z170 Pro hovedkort, MSI 1070 Gaming X kort.

Venter på ny PC som skulle blitt levert i dag fra PostNord, men det er ikke levert.

       
         
         
         
         
     

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dejan said:

Refreshraten min er automatisk på 59.94Hz . Har endret det til 120 uten noe effekt.

Det må nevnes at jeg bruker nå min gamle PC med i5-6600K, Asus Z170 Pro hovedkort, MSI 1070 Gaming X kort.

Venter på ny PC som skulle blitt levert i dag fra PostNord, men det er ikke levert.

       
         
         
         
         
     

 

Skjermen har 1440p/170Hz som native - bildet kan godt finne på å bli helt elendig når du skrur denne ned (min gamle Asus 27" ROG Swift var slik - bildet ble grøtete og dårlig med mindre den fikk 1440p/144Hz)

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Kakkelfant said:

Skjermen har 1440p/170Hz som native - bildet kan godt finne på å bli helt elendig når du skrur denne ned (min gamle Asus 27" ROG Swift var slik - bildet ble grøtete og dårlig med mindre den fikk 1440p/144Hz)

Maks refresh rate jeg kan bruke i windows på 1440p er 60hz. Når jeg endrer skjermoppløsningen til 1080p kan jeg sette opp refreshrate til 120hz.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, sedsberg said:

Du kan prøve 720P. 720 går perfekt opp i 1440.

Og får du max 60Hz i 1440P så høres det ut som du bruker HDMI i stedet for DP.

Ja oppdaget det selv. Brukte HDMI kabel. Etter å ha endret til DP ble det bedre. Normalt?

En annen ting som plager meg og jeg tror det er feil. Lyden kommer ut fra høytalere på skjermen, ikke fra høytalere jeg bruker ved siden av. En annen ting som er litt rart er at under settings, display står det at skjermen er koblet til Intel(R) HD graphics 530. Jeg har ikke noe mulighet å koble skjermen til grafikkortet fra PCen.

 

 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Dejan said:

Ja oppdaget det selv. Brukte HDMI kabel. Etter å ha endret til DP ble det bedre. Normalt?

En annen ting som plager meg og jeg tror det er feil. Lyden kommer ut fra høytalere på skjermen, ikke fra høytalere jeg bruker ved siden av. En annen ting som er litt rart er at under settings, display står det at skjermen er koblet til Intel(R) HD graphics 530. Jeg har ikke noe mulighet å koble skjermen til grafikkortet fra PCen.

DP kabelen er overlegen HDMI, nyeste DP kabel har nesten dobbelt så høy båndbredde.

https://www.cablematters.com/Blog/HDMI/displayport-vs-hdmi

 

Defaulter maskinen din til grafikk brikken på hovedkortet/CPU, ikke bra. Har du installert riktige drivere?

 

Om du høyre klikker på lyd ikonet i taskbar og velger Open sound settings kan du velge hvor lyden blir sendt.

 

edit: kan også lønne seg å sjekke hvilken versjon av kabelen du har (står som regel printet på kabelen)

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, fant ut at jeg koblet DP kabelen på feil sted i PCen. Da ble skjermen automatisk koblet til skjermkortet og det ser riktig ut i innstillingene. Det har også gitt meg muligheten å velge høytalere i innstillinger. Det er fikset.

 

Nå til selve ASUS ROG Strix XG27AQ.

Den er klumpete og veldig tung. Lett å lage riper på PC benken hvis du er ikke veldig forsiktig når du flytter monitoren. Den består at 3 føtter, 2 foran som går sideveis og en kort som går bakover. Er du ikke forsiktig kan du lett lage riper i veggmalingen hvis foten kommer bort i veggen. Derfor må du flytte skjermen litt lengre foran. Pulten min er 70/120cm og jeg kjenner at skjermen er kanskje litt for nærme hvor jeg sitter. Ellers er de ergonomiske innstillingene på skjermen veldig gode.

Skjermen trenger å kalibreres. Fant anbefalte innstillinger her: https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-strix-xg27aq

Jeg får ny PC sannsynligvis levert på mandag. Tester ut skjermen i helgen og skal se hvordan det kjennes. Liker ikke helt føttene og hvordan de er bygget. Det er veldig gameraktig. Skulle ønske jeg hadde en mer stilren skjerm.

Vurderer å bytte til denne https://www.komplett.no/product/1225323/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/philips-27-gamingskjerm-27m1f5500p

Eller kanskje bare kjøpe en god 24` 1080p monitor. Da vil også den nye PCen minmed GTX 4070 holde lengre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...