Gå til innhold

ASUS ROG Strix X570-F GAMING Hovedkort


dado

Anbefalte innlegg

Noen her som har det her ASUS ROG Strix X570-F GAMING hovedkortet, og som ikke har hatt problemer med RTX 4000 skjermkorta. Det hovedkortet skal ha 2  (PCIe 4.0 x16/x0, x8/x8 modes (with 3rd Generation Ryzen CPU) og 1 x PCIe 4.0 x16 (x4-modus).

Lurer på skal jeg koble RTX 4070 ti i den siste 1 x PCIe 4.0 x16 (x4-modus). Hvis ja så er den helt nederst på hovedkortet og da blir det trangt tenker jeg. Eller går det å sette inn i en av de første som jeg har rtx 2080 skjermkort  (PCIe 4.0 x16/x0, x8/x8 modes (with 3rd Generation Ryzen CPU).

Rotete skrevet, men håper noen skjønner hva jeg mener. Limer inn link fra hovedkortet https://rog.asus.com/no/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-gaming-model/

Endret av dado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, RRhoads said:

Er det noen spesiell grunn til at du ikke kobler skjermkortet i den øverste porten?

Nei, bare spør om det går, det hadde vært det beste så lenge jeg får PCI 4.0 fra den og at den ikke skalerer ned til PCI 3.0. Dem 2 øverste støtter også PCI 3.0, så tenkte om den kommer automatisk til å nedskalere til PCI 3.0.

 

Endret av dado
Lenke til kommentar
dado skrev (56 minutter siden):

 

Lurer på skal jeg koble RTX 4070 ti i den siste 1 x PCIe 4.0 x16 (x4-modus). Hvis ja så er den helt nederst på hovedkortet og da blir det trangt tenker jeg.

 

Den nederste på Asus kortene er som regel via chipsettet, og deler båndbredde med det. Hele chipsettet har normalt PCI-e x4 som den deler med S-ATA porter og resten av NVMe portene som ikke er direkte med CPUen (Som regel kun den øverste).

Det vil si at det kan bli veldig tregt i den nederste som kan gå utover ytelsen på kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, AndersT2 said:

Den nederste på Asus kortene er som regel via chipsettet, og deler båndbredde med det. Hele chipsettet har normalt PCI-e x4 som den deler med S-ATA porter og resten av NVMe portene som ikke er direkte med CPUen (Som regel kun den øverste).

Det vil si at det kan bli veldig tregt i den nederste som kan gå utover ytelsen på kortet.

Glemete å skrive at jeg har en Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD og en Kingston KC2000 2TB M.2 SSD instalert også. 

Håper dem ikke tar PCIe lanes fra grafikkortet, tenkte ikke på det når jeg satt sammen pc-en før 3 år siden. 

Lenke til kommentar
dado skrev (56 minutter siden):

Glemete å skrive at jeg har en Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD og en Kingston KC2000 2TB M.2 SSD instalert også. 

Håper dem ikke tar PCIe lanes fra grafikkortet, tenkte ikke på det når jeg satt sammen pc-en før 3 år siden. 

Den øver NVMe porten går rett til CPU, den endre går via chipsettet. Det samme med den nederste lange PCI-e porten, og de 2 korte x4 portene (Alle de er kun x4 selv om den ene er lang).

Det ser ut som begge de øver er x16, men hvis begge er i bruk så er det kun x8 på hver av de.

AMD CPUene har etter det jeg kjenner til 24 PCI-e kanaler (Lanes), hvor 16 til PCI-e for skjermkort, 4 til NVMe, og de 4 siste til Chipsettet.

Som sedsberg nevner så har det ikke så mye å si for ytelsen om det blir x8. x4 kan nok der. Det var vel heller ikke ennå så stor forskjell mellom 3.0 eller 4.0 versjonene når det ble testet i starten av det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, AndersT2 said:

Den øver NVMe porten går rett til CPU, den endre går via chipsettet. Det samme med den nederste lange PCI-e porten, og de 2 korte x4 portene (Alle de er kun x4 selv om den ene er lang).

Det ser ut som begge de øver er x16, men hvis begge er i bruk så er det kun x8 på hver av de.

AMD CPUene har etter det jeg kjenner til 24 PCI-e kanaler (Lanes), hvor 16 til PCI-e for skjermkort, 4 til NVMe, og de 4 siste til Chipsettet.

Som sedsberg nevner så har det ikke så mye å si for ytelsen om det blir x8. x4 kan nok der. Det var vel heller ikke ennå så stor forskjell mellom 3.0 eller 4.0 versjonene når det ble testet i starten av det.

 

 

HwinFO64 viser: PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (8.0 GT/s) på min RTX 2080. Vil det si at den kjører på det den skal? Takker så mye for hjelp av alle som har svart :)

Må nok oppdatere BIOS også for at den skal støtte RTX 4000 serie grafikkkort.

Siden jeg har 2 NVMe-M2, anbefaler dere å ha den i RAID eller AHCI mode?

Endret av dado
Lenke til kommentar

2080 støtter vel ikke mer enn PCI-e 3.0 mener jeg å huske.

Ikke kjør raid, eneste fordelen er at det går kjappere i noe, men for de fleste så vil man ikke merke noe som helst forskjell.

Det eneste vil være å kjøre RAID hvor begge diskene blir like, slik at hvis en ryker, så mister man ikke data. Kjører man RAID for å få bedre hastighet, så brukes begge som felles disk, og da mister man all data hvis noe skjer.

Det er vel heller ikke noe fordel å kjøre det når den ene går via Chipsettet tror jeg. 

La BIOS ta seg av det automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...