Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

VY NSB har de hjelpeplikt ved kjøp av billett


PerN

Anbefalte innlegg

sutuasjon

 noe  urolige forhold på perongen  noen i (høylytt telefonsamtale av det veldig stormfulle, drepe deg etc)) det var svært få på perongen , vedkommende gikk på noen vogner foran meg jeg kjente ikke vedkommende og  det var ingen kommunikasjon, jeg gikk for å finne plass, satt ved utgang, to vakter kommer kjapt og stiller seg  i samme utgangsrommet, jeg spør dem om å få betale  jeg drar fram visakortet, de sier vi tar ikke mot betaling, jeg spør har buss for tog startet ved "en den stasjonen" de svarer de veit ikke, vi kjører stopper ved to stasjoner, da kommer konduktøren, jeg drar fram visakortet for å betale, konduktøren du sitter i en vogn som krever at man har kjøpt billlett,  jeg spurte de vaktene de var der fremdeles, om å kjøpe billett , du må ha billett sa konduktøren , da bytter jeg vogn jeg viste det ikke og jeg spurte vaktene, nei det rekker du ikke,  du får bot for du sitter i feil viogn. jeg fikk bot, det var  buss for tog , jeg fikk hjelp av en annen passasjer til å betalte med vy appen for  jeg hadde ikke lesebriller med,  og så ikke godt nok  uten , hadde vært  og gått tur og hadde bare vanlige briller,  billette fra stasjonen jeg tok toget  og frem til buss for tog stasjonen betalte jeg med vy når jeg kom hjem dvs to dager etter,  jeg klaget til vy fikk ikke medhold,  det  var feil vogn og ikke noe annet en fikk til svar. så spørsmålet , vaktene må ha en informasjonsplikt når det er plenti med tid til å skifte vogn til en vogn der en kan betale med kort er ufør pga erverva skader  (syn balanse, og betaler alltid med kort om en tar tog) det er ikke gebyr for uføre og betale med kort er det noen som kjenner reglene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På lokaltogene er det både betjente og ubetjente vogner. På ubetjent vogn må du ha billett på forhånd. Hvis det blir gjort billettkontroll i ubetjent vogn, får du kontrollgebyr ("bot") om du ikke har billett. 

Det høres ut som det er det som har skjedd her. 

Vognene er godt merket. Kortversjonen av reglene står på oppslagene i vognene, og du kan gå til nettsidene for å lese alt. Du kommer nok ikke unna å betale gebyret i dette tilfellet.

 

Normalt koster det ekstra å kjøpe billett av konduktøren i betjent vogn. Personer med nedsatt funksjonsevne, som ikke klarer å kjøpe billett i app, på nett eller på automat, er fritatt for dette ekstra pristillegget. Jeg vil anta at du må vise honnørkort eller tilsvarende for å komme inn under dette. 

Kontrollgebyr
https://www.vy.no/kundeservice/kontrollgebyr

Nedsatt funksjonsevne
https://www.vy.no/vilkar-og-personvern/rettigheter-for-reisende-med-nedsatt-funksjonsevne

 

Lenke til kommentar

honnørkort ble fremvist, da er man fritatt for ekstragebyr, men  jeg ville jo ha tid til å flytte meg til betjent vogn pga vaktene ga ingen informasjon, jeg har ikke opplevd dette før,,, jeg tar ikke tog veldig ofte og har aldri møtt denne type problem tidligere. jeg var ikke obs på at det var slike vogner vaktene burde vel informert meg, de kom med en gang men ingen informasjon om at jeg satt i feil vogn, toget hadde tydelig også betjente vogner for konduktøren sa de vognene var lenger frem, normalt toget  fra eidsvoll til skien men nå kun til drammen men pga buss for tog på vestfoldbanen måtte vi bytte til buss  ved Asker stasjon vi som skulle videre nedover til vestfold telemark. så har egentlig betalt hele billetten pluss gebyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...