Gå til innhold

Garmin venu 3


Anbefalte innlegg

Hei

 

byttet ut min gamle garmin vivoactive 3 music med en venu 3. Tenkte lenge på å kjøpe Venu 2, men ventet for å få den nyeste. Men må innrømme at jeg ble skuffet over hvor lite som er nytt ift den flere år gamle vivoactiven. med en pris på over 6000 stod den ikke helt til forventningene. Skal jo innrømme at jeg hadde undersøkt litt lite på forhånd, men hadde forventet at det hadde dukket opp flere funksjoner og større nøyaktighet på disse årene. For eksempel reklameres det med avansert søvnmåling. Nå er jeg klar over at ting som søvnmåling av forskjellige søvnfaser må tas med en klype salt, men når klokken ikke en gang merker forskjell på om jeg sitter i senga og leser og om jeg er i lett søvn, så fremstår hele søvnmålingen som en vits. Kunne kommet med flere lignende eksempel. 
 

er det andre som har lignende erfaring med klokker fra garmin? 
 

Noen som har tips til andre klokker som kunne vært aktuelle opp til maks 6-7000 ? Liker veldig godt utseende på venu klokka (rund og enkel). Firkantede klokker er ikke aktuelle. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poelse skrev (13 timer siden):

For eksempel reklameres det med avansert søvnmåling. Nå er jeg klar over at ting som søvnmåling av forskjellige søvnfaser må tas med en klype salt, men når klokken ikke en gang merker forskjell på om jeg sitter i senga og leser og om jeg er i lett søvn, så fremstår hele søvnmålingen som en vits.

Tror du har for store forventninger til klokkens mulighet til å oppdage om du sover eller sitter i senga og leser. Dette gjelder alle klokker, uavhengig av merke. Når du først har lagt deg, virker søvnmålingen som den skal. En klokke jeg hadde tidligere måtte jeg aktivere søvnmodus manuelt før jeg sovnet, og stoppe den når jeg våknet. Gjett hvor ofte jeg husket dette 🙂

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 28.9.2023 den 9:18 AM):

Tror du har for store forventninger til klokkens mulighet til å oppdage om du sover eller sitter i senga og leser. Dette gjelder alle klokker, uavhengig av merke. Når du først har lagt deg, virker søvnmålingen som den skal. En klokke jeg hadde tidligere måtte jeg aktivere søvnmodus manuelt før jeg sovnet, og stoppe den når jeg våknet. Gjett hvor ofte jeg husket dette 🙂

Du har sikkert et poeng, men når ikke en gang klokken merker forskjell på om jeg sitter lys våken og leser eller om jeg er i lett søvn, så har jeg svært vanskelig for å tro at den merker forskjell på lett og dyp søvn. 
 

Mener også å huske at de reklamerte med at klokken skulle hjelpe med å vise hvilke dager som var best for lengre treningsøkter. Er selvfølgelig klar over at man merker dette best på kroppen selv. Men har ikke direkte funnet noen sånn funksjon, men den viser et såkalt bodybatteri. Men ser ingen sammenheng mellom det og uthvilt og hvor god form jeg er i på forskjellige dager. 
 

godt mulig jeg hadde for høye forventninger, men ser ikke helt poenget med sånne funksjoner hvis de ikke fungerer..? Hvis ikke det bare er meg det ikke fungerer på, da 🤔

Lenke til kommentar
Poelse skrev (45 minutter siden):

godt mulig jeg hadde for høye forventninger, men ser ikke helt poenget med sånne funksjoner hvis de ikke fungerer..? Hvis ikke det bare er meg det ikke fungerer på, da 🤔

Min Venu sliter også med å se om jeg sover eller sitter i sengen og leser, men når jeg sover, er mitt inntrykk at den logger ganske riktig. Men dette er en dings du har på armen, ikke noe vitenskapelig utstyr. Body Battery synes jeg funker bra. Dersom jeg sover godt, ikke har gjort noe "tull" kvelden før, og våkner når jeg skal, har jeg som regel 95-100 %. Hvis jeg er syk, og sover lite og dårlig, kan den vise 5-10 %. Begge deler oppfattes av meg som rimelig korrekte, men igjen, ikke noe vitenskapelig utstyr utover en klokke. Body Battery bruker mange elementer for å beregne din verdi, som HRV, men det blir jo aldri 100 % riktig. 

Hva mener du med at klokken skal "vise hvilke dager som var best for lengre treningsøkter"? Den kan vise anbefalt restitusjonstid etter aktiviteter du måler, men den har jo ingen forutsigbarhet.

For å gjenta meg selv: Jeg tror dine forventninger overstiger hva man kan forvente av en klokke. Både Garmin og andre anerkjente merker gjør så godt de kan, men har fortsatt bare et målepunkt på kroppen din.

Lenke til kommentar
zanta skrev (23 timer siden):

Min Venu sliter også med å se om jeg sover eller sitter i sengen og leser, men når jeg sover, er mitt inntrykk at den logger ganske riktig. Men dette er en dings du har på armen, ikke noe vitenskapelig utstyr. Body Battery synes jeg funker bra. Dersom jeg sover godt, ikke har gjort noe "tull" kvelden før, og våkner når jeg skal, har jeg som regel 95-100 %. Hvis jeg er syk, og sover lite og dårlig, kan den vise 5-10 %. Begge deler oppfattes av meg som rimelig korrekte, men igjen, ikke noe vitenskapelig utstyr utover en klokke. Body Battery bruker mange elementer for å beregne din verdi, som HRV, men det blir jo aldri 100 % riktig. 

Hva mener du med at klokken skal "vise hvilke dager som var best for lengre treningsøkter"? Den kan vise anbefalt restitusjonstid etter aktiviteter du måler, men den har jo ingen forutsigbarhet.

For å gjenta meg selv: Jeg tror dine forventninger overstiger hva man kan forvente av en klokke. Både Garmin og andre anerkjente merker gjør så godt de kan, men har fortsatt bare et målepunkt på kroppen din.

For å si det på en annen måte: jeg antok at det hadde skjedd litt siden sist jeg kjøpte en garminklokke for nærmere fem år siden, men forbedringene er etter min oppfatning minimale. 

 

Men ja, det var nok for mye å forvente. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...