Gå til innhold

Å sette inn RAM i en bærbar


Ringo

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette inn en 512 brikke i min Fujitsu-Siemens Amilo D 7830.

Er det enkelt? Er det bare å finne fram skrutrekkeren og sette i gang?

Også har jeg hørt at det ikke lønner seg å ha 2 forskjellige kort i maskinen.

At istedet for å ha et 256MB kort og et 512MB kort burde man sette inn et 1024MB kort. Eller noe sånt noe.

 

Og, du som har peiling, er dette en ok brikke?

 

Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 6ns

- Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64 : 723.44 kr

Endret av Ringo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, bærbare bruker SO-DIMM, men det kan være at man må kjøpe brikker som er spesialtilpasset den bærbare maskinen du har, og da tenker jeg på den fysiske størrelsen, hvor mye plass brikken tar inni maskinen. Jeg opplevde da jeg skulle sette en brikke inn i maskinen, at jeg fikk plassproblemer fordi brikken rett og slett var for stor.

 

Edit: snakker om min bærbare maskin

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Enig med de andre her: Sjekk for sikkerhets-skyld at det er en "SO-dimm". Ellers så er PC2700, CL2,5 og prisen sikkert helt ok.

 

Det er også enkelt å sette inn brikken. Bare finn ut hvor du skal åpne PC'n. Som regel er det enten en luke på undersiden eller så må du av med tastaturet. (enkelt begge deler, så lenge du har små skrujern)

 

Det er vel kun single-channel på bærbare. Dermed får du ikke effekten av dual-channel ved bruk av like bikker uansett. Kombinasjonen 256+512 MiB skal derfor være helt ok.

Lenke til kommentar
Ja, det er vanlig å ha so-dimm bærbar minne, men fujitsu-siemens amilo d -830 er bygd med komponenter som er lik en stasjonær. Vanlig P4 prosessor og sånn..

 

(Håper jeg)

Tja.. Det er jammen ikke lett å se ut fra fujitsu-siemens egen side. (trykk på "teknisk beskrivelse")

 

Jeg tror du bør åpne maskina og se med egne øyne hvor lange de ram-spora er før du bestiller. Vanlig DDR-ram for stasjonære er rundt 15cm lange (mitt eget øyemål) mens SO-dimm for bærbare er rundt 8cm lange (også mitt eget øyemål)

 

[Edit:] Dataarket sier i parantes bak minneteknologien: "desktop memory", så jeg vil anta at det er vanlige ram-moduler for stasjonære PC'er de mener. (Men det skader ikke å sjekke på for sikkerhetsskyld)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Enig med de andre her: Sjekk for sikkerhets-skyld at det er en "SO-dimm". Ellers så er PC2700, CL2,5 og prisen sikkert helt ok.

 

Det er også enkelt å sette inn brikken. Bare finn ut hvor du skal åpne PC'n. Som regel er det enten en luke på undersiden eller så må du av med tastaturet. (enkelt begge deler, så lenge du har små skrujern)

 

Det er vel kun single-channel på bærbare. Dermed får du ikke effekten av dual-channel ved bruk av like bikker uansett. Kombinasjonen 256+512 MiB skal derfor være helt ok.

Jeg mener jeg har dual-channel på min bærbare. Jeg mener Ram-hastigheten er kjappere med 2*256 MB brikker enn 1*512 MB. Å ha forskjellig størrelse på rambrikkene er jeg litt mer usikker på.

Selvfølgelig finnes dual-channel på enkelte bærbare, nemlig desktoperstattere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...