Gå til innhold

PC til videoredigering


Garrian

Anbefalte innlegg

 

@tflovik

Testen er helt grei den. Det er bare det at det er ikke gjort noen slags form for praktisk testing med bruk av AI , så vidt jeg kan se. 

Premiere Pro har allerede begynt med AI , og mere kommer. I den siste oppdateringen , som er fra noen dager siden , blir det enda mere bruk av AI 

https://petapixel.com/2023/09/13/adobe-premiere-pro-uses-ai-to-enhance-speech/

Leste nylig en artikkel der en representant fra Adobe uttalte at AI bare er i sin spede begynnelse.

__________________

Sjekk denne artikkelen fra Dpreview forumet , der Lightroom for ca 5 måneder siden tok i bruk Denoise AI ( tror det var første AI implementering i Lightroom ). Flere som hadde kraftige PC'er var nærmest i sjokktilstand , da deres PC  hadde store problemer. Der det tidligere tok noen få sekunder  å gjøre denoise , tok det nå plutselig minutter eller  timer. Noen PC'er klarte ganske enkelt ikke  å utføre denoising i det hele tatt.

Var mange slike fortvilte tråder på forumet.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4710275

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Clear skrev (9 timer siden):

 

@tflovik

Testen er helt grei den. Det er bare det at det er ikke gjort noen slags form for praktisk testing med bruk av AI , så vidt jeg kan se. 

Premiere Pro har allerede begynt med AI , og mere kommer. I den siste oppdateringen , som er fra noen dager siden , blir det enda mere bruk av AI 

https://petapixel.com/2023/09/13/adobe-premiere-pro-uses-ai-to-enhance-speech/

Står jo ingenting der om dette krever mere cpu eller gpu kraft, så hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Clear skrev (10 timer siden):

Sjekk denne artikkelen fra Dpreview forumet , der Lightroom for ca 5 måneder siden tok i bruk Denoise AI ( tror det var første AI implementering i Lightroom ). Flere som hadde kraftige PC'er var nærmest i sjokktilstand , da deres PC  hadde store problemer. Der det tidligere tok noen få sekunder  å gjøre denoise , tok det nå plutselig minutter eller  timer. Noen PC'er klarte ganske enkelt ikke  å utføre denoising i det hele tatt.

Var mange slike fortvilte tråder på forumet.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4710275

 

 

 

 

Han som startet denne tråden hadde en GPU som er 10 år gammel og med en eldre CPU også, lite relevant sett opp mot nyere Skjermkort:

Your GTX 760 GPU came out 10 years ago and has only 2gb memory.   Lightroom requires 4gb minimum GPU memory for certain features.  Also, Nvidia stopped driver support for your GPU about 18 months ago.  So Lightroom probably won't even support your card and I bet your GPU is not being used by Lightroom and your slowness is due to the CPU trying to do the Denoise.

Lenke til kommentar

Det har jeg også hørt.

Snakker om kjøp av PC på budsjett , så ser jeg på Dpreview forumet ,at der det tidligere var CPU som hadde høyeste prioritet ,( og GPU var litt nedprioritert ) så har det i den siste tiden ( året)  vært økende fokus på GPU. Mange av de driver også med video ... Tipper det er en trend som også kommer hit.

Lenke til kommentar
Clear skrev (9 timer siden):

Det har jeg også hørt.

Snakker om kjøp av PC på budsjett , så ser jeg på Dpreview forumet ,at der det tidligere var CPU som hadde høyeste prioritet ,( og GPU var litt nedprioritert ) så har det i den siste tiden ( året)  vært økende fokus på GPU. Mange av de driver også med video ... Tipper det er en trend som også kommer hit.

Du fortsetter å hevde at man må prioritere GPU foran CPU, men du har ikke klart å vise til noen plass det står at dette er tilfelle. Når jeg sjekker rundt på nett så er det fremdeles at CPU er viktigst for videoredigering.

Kom med noen lenker som underbygger påstanden din hvis du skal forsette å hevde dette, hvis ikke så sprer du falsk informasjon.

Lenke til kommentar

Begge deler er viktig. Effekter, fargekorrigering, ansiktsredigering, AV1 encode og mye mer samt hastigheten på preview og sanntid går mye raskere hvis det er GPU-aksellerert. Man vil også ha en dugelig prosessor. Det er ikke slik at alt kjører på det ene eller det andre, men et samspill. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, tflovik said:

Når jeg sjekker rundt på nett så er det fremdeles at CPU er viktigst for videoredigering.

Jeg ser det samme nå jeg sjekker nettet. Kan ikke se at de nevner bruk av AI i det hele tatt. Har vel ikke fått med seg at de store aktørene innenfor video redigering som f.eks  Premiere Pro - Davinci Resolve  + Vegas Pro har begynt med AI.

F.eks har nyeste Vegas Pro som ts skal bruke fått AI + Mocha som bruke AI til Tracking av object/personer.  https://www.videomaker.com/news/vegas-pro-21-comes-with-mocha-planar-tracking/

Spør du meg , så går det et tidskille som er ganske nytt både innenfor Foto + Video  - før og etter AI

Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Begge deler er viktig. Effekter, fargekorrigering, ansiktsredigering, AV1 encode og mye mer samt hastigheten på preview og sanntid går mye raskere hvis det er GPU-aksellerert. Man vil også ha en dugelig prosessor. Det er ikke slik at alt kjører på det ene eller det andre, men et samspill. 

Enig, men når noen spør om råd for kjøp av pc til videoredigering så spiller budsjett og hvilke programmer som skal benyttes inn.

Lenke til kommentar

Det virker som om 8 GB vram er nok (4k video). Så grafikkort fra rimeligst til dyrest

RTX 3060 12 GB: Fordelen med dette er 12 GB vram, men virker som at 8 GB vram er nok.

RTX 4060: Skal ha bedre ytelse enn RTX 3060, men det ser ut til å lavere ytelse på video edit enn forventet.

RTX 3060 TI: En god del bedre ytelse enn RTX 3060. Dette kortet gir mye for pengene.

RTX 4060 TI: Er et litt kraftigere kort enn 3060TI, men for video edit så kommer det ut litt svakere i tester.

RTX 4070: Et dyrt men veldig godt kort for video edit.

Også dyre kort som RTX 3070, 3070TI, 3080 kommer godt ut, men for nytt så velger en heller 4070. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...