Gå til innhold

Tilstand ny bolig


Lemongrass

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg ny andelsbolig. Jeg er ganske teknisk grønn og lurer på om noen kan hjelpe meg med å forstå de tre TG2 jeg har fått. Er det noe av dette dere ville tatt tak i, eller kan det vente? Boligen er fra 2006

1. Forenklet vurdering av det elektriske anlegget

Det er foretatt en forenklet vurdering av deler av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg.

Det legges vekt på at den bygningssakkyndige ikke er elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og selgers informasjon. På

generelt grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.

Forenklet vurdering:

Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: ikke relevant.

Er det synlig tegn på termiske skader: nei.

Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: nei.

Selgers opplysninger:

Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: byggeår

Foreligger det eltilsynrapport fra de siste fem år: nei.

Forekommer det at sikringer løses ut: nei.

Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: nei.

Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: ja.

Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: nei.

Fungerer hvitevarer som følger boligen: ja

Det er kun fremlagt samsvarserklæring på deler av det elektrisk arbeid/anlegg
montert etter 1999. Ser sjekkliste dokumentasjon.
Med bakgrunn i at det er mer enn fem år siden det har vært utført el-kontroll av
boligen er det gjennomført en forenklet vurdering av det elektriske anlegget, uten at
det er registrert avvik. Det legges vekt på at undersøkelsene ikke er utført av en
elfagkyndig kontrollør/eltakstmann. På generelt grunnlag anbefales utvidet el-kontroll av kvalifisert elfagkyndig kontrollør/eltakstmann.

2. overflater gulv

Det registreres bomlyd i enkelte fliser, noe som indikerer redusert vedheft mellom flis
og underlag. Utbedring bør påregnes

3. Membran, tettesjikt og overgang til sluk.

Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets

lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.

Utbedringer bør påregnes.

 

 

 

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 og 3 er nesten standardtekst. Alt er tilsynelatende i orden, men alder og mindre enn perfekt dokumentasjon betyr at takstmann ikke går god for at alt vil fortsette å være i orden.

2 er veldig vanlig. Om gulvet ellers virker å være i god stand (fuger er intakte, ingen sprekker i flisene) så kan man som regel leve lenge uten å gjøre noe med det.

Jeg hadde personlig ikke gjort noe som helst. Men vær klar over at badet begynner å bli eldre, og på et eller annet tidspunkt bør det pusses opp. Men utelukker ikke at man kan vente 20 år til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...