Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Toyota Corolla 2,0 Hybrid 2022


fotonisse

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av en Toyota Corolla 2,0/180hk hybrid, og i den forbindelse så lurer jeg på om det er noen kjente «fallgruver» jeg må passe på.

Bilen det gjelder er utstyrt med panoramatak, er det noe som er et problem?
For biler fra VAG konsernet som jeg kjenner til, så er jo ikke panoramataket en del av servicepunktene, og dermed er det mange panoramatak med utfordringer med selve mekanismen, pakninger og ikke minst dreneringskanalene som både blir tette og kanaler som går fra hverandre med det resultatet som vannlekkasjer i bilens kupé. 

Hvordan er hybridsystemet?
Noe spesielt som må passes på der?
Hvor langt kan en kjøre på batteriet, sånn ca ved bykjøring?

Er det mulighet/plass til å legge inn et reservehjul/nødhjul?
Bilen har ikke reservehjul, men etter hva jeg har sett på noen bilder, så ser det ut til at det kan være plass til det.
Om ikke ikke annet bare et smalt nødhjul.

Hva med CVT girkassen, noen utfordringer?
Hvordan oppleves det å kjøre med den type aut.kasse, i forhold til en mer tradisjonell i form av DSG?

Bilen ser ut til å være godt utstyrt og godt tatt vare på, og kvaliteten til Toyota pleier jo som regel å være ganske bra. Men jeg har ingen kunnskaper om Toyota, bortsett fra det jeg leser i media.
Dette er en lite kjørt bil, og har hatt den første servicen.

Fint om noen kan besvare noen spørsmål for meg, og evt komme med noen tips/råd om denne typen bil. 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Corolla 1.8 hybrid selv. Uten panoramatak, så har ikke erfaring der. Men hybridsystemet i disse bilene er primært ett støttesystem for å redusere drivstofforbruket. Du kan ikke kjøre særlig langt på bare batteriet, og det er heller ikke meningen. Men svaret på dette er opp til 2km på bare strøm. Men batteriet er sjeldent fullt, siden systemet hele tiden optimaliserer for å utnytte mest mulig av drivlinjen for lavere bensinforbruk. På min bil så holder batteriet seg som regel på rundt 50-60% kapasitet. 

Antar på ditt tredje spørsmål at du ikke vurderer stv utgaven av Corolla? Min stv har egen plass i bagasjerommet til ett reservehjul. 

Har tidligere hatt VW Golf med DSG. Og må si at jeg liker CVT girkassen til Toyota mye bedre. Som trinnløs så føles det egentlig ut som at jeg kjører en elbil. Og jeg blir ikke forstyrret av girskifting som jeg gjorde med DSG. Ser at bilentusiaster gjerne foretrekker DSG, mer sportlig kanskje, og mer kontroll, siden du også kan styre manuelt hvilket gir du er i. Slikt bryr ikke jeg meg om i det hele tatt. Jeg vil kjøre økonomisk og komfortabelt fra A til B. 

Ellers er Toyota og søstermerket Lexus de bilmerkene med de mest fornøyde kundene her i Norge. Det er generelt gode biler, med lite feil og høy driftsikkerhet. Og du har tilgang til Toyota Relax programmet, som muliggjør garanti på bilen til den er 10 år gammel. Det eneste jeg ville ha vært OBS på er; Toyota understellsbehandler ikke bilene sine, selv om de anbefaler det, og det er opp til kunde å gjøre det selv. Med forholdene i Norge med salting av veier vil jeg si dette er ganske viktig, så jeg ville undersøkt om bilen du vurderer har blitt understellsbehandlet. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg har vel ca 1000 km erfaring bak rattet på en 2,0 hybrid 180hk, og vil si at dersom du er en sjåfør som liker å akselerere raskt, kjøre aktivt med mye forbikjøringer etc., så vil du oppleve drivlinjen som slitsom og frustrerende p.g.a. CVT-girkassa som ruser motoren fælt og holder den på jevnt høyt turtall så lenge du har gassen i bånn. Dersom du derimot er en sjåfør som liker å putle av sted med resten av trafikken og holde plassen i køen, så vil man trives godt med drivlinja, for ved rolig kjøring så oppleves den (som @Kron også skriver) som komfortabel, og det er sjelden masete høyt turtall. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...