Gå til innhold

iPad eller laptop?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg starter masterutdanning i psykolingvistikk om ikke så altfor lenge, og lurte på om noen har anbefalinger til en solid bærbar som har godt batterikapasitet og som takler en støyt? Eller er iPad kanskje nok?

 

Det er ikke mange spesifikasjoner jeg ønsker å ha, men jeg må kunne kjøre R uten noe særlig problem (som er mulig på en iPad, men med litt knot). Aller helst vil jeg ha en 13-tommer med en lys skjerm. Batterikapasitet er, som sagt, også en prioritet. 

 

Jeg er ikke helt oppdatert på laptoper nå til dags: er ThinkPad enda noe å satse på? Om jeg får for iPad, er iPad mini for liten for å jobbe på? Jeg har også en stasjonær hjemme, så jeg blir nok å jobbe mer på den, men trenger noe å ta med til skolen for notater og annet arbeid on-the-go. Vil betale under 10000.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok en iPad er uegnet for formålet ditt, selv om det sikkert hadde vært en fin formfaktor som en enkelt kan koble et lite tastatur til. Problemet er helst når du trenger forskjellige programmer. Filer lar seg flytte til og fra USB, så der klarer en seg, men generelt er Apple fremdeles ganske lukket system mest for surfing underholdning.

For å kunne følge de andre enklere så er det nok smart å heller satse på en liten bærbar

Har kjørt et søk på parametrene dine og fikk opp fire maskiner med minst 3 battericeller;

https://www.prisjakt.no/sammenlign/produkter/5931834,5618178,5282826,5784268?categoryId=353

Alle maskinene har LED-belysning av LCD og er IPS, så de er sånn sett holdbare over tid.

Personlig holder jeg en knapp på Acer TravelMate (den eneste maskinen med 4 battericeller) av de fire maskinene, men alle gjør nok jobben.

Markedet har gått fra 13" til 14", så om du vil ha 13" så kan en handle på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede en Macbook Air 2022 med 16GB minne, men jeg ble ikke særlig stor fan av macOS, dessverre. Tenker å selge den for å oppgradere min stasjonære PC og for en rimeligere laptop eller iPad. Verstefall får jeg bare bruke Macbook'en.

 

vidor: Lenovo'en ser mest interessant ut! Jeg har veldig dårlig erfaring med Acer, så unngår dem som oftest.

Lenke til kommentar

Det er jo litt mindre batteritid på den, men den er oppgitt til 7,5 timer på batteri, men i praksis pleier det som regel å bli kortere, så greit å ha strømforsyningen med seg. Ellers er ZenBooken i linken til Svein M verdt en vurdering. Den skjermen er i alle fall opp i din gate.

Ser det snek seg inn en Chrome-maskin også (Android-basert), men den har litt samme problemet som med iPad, nemlig at det er vanskelig å få programmene du trenger.

Installerte for så vidt Windows 10 på en Intel-basert Apple MacBook Pro 15" Unibody i sin tid. Da får du både byggekvaliteten til Mac kombinert med Windows software, men denne jobben er ikke helt rett fram, og er krever en del å få alt til å fungere som det skal, men det er altså mulig.

Edit: Maskinen var forresten med dualboot så den kjørte både MacOS og Windows.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...