Gå til innhold

Ny jobb - sykmelding?


Anbefalte innlegg

Hei, begynte 2.august 2023 i ny jobb, konsulent i kommunen. Jeg har i ett par års tid slitt med min psykiske helse og var sykmeldt. Etter den tid tenkte jeg "huff jeg må jo begynne å jobbe igjen, dette skal gå bra!". I løpet av min tid her på jobben har jeg hatt en uke planlagt ferie (tur med familien) som ble ulønnet. Skulle jeg sykmelde meg nå, når har jeg rett sykepenger?

Problemet; jeg flyttet til et sted jeg ikke kjenner noen, jeg har daglige selvmordstanker og de blir mer og mer reelle, jeg er i kontakt med fastlegen, men for å få time hos må jeg reise, noe som gir fravær fra jobb.. Jeg skal ta det opp med familien i dag. Jeg kjøpte meg ny bil osv. for å gjøre meg klar til denne jobben.... Jeg leier leilighet med 3 mnd oppsigelse, jeg har allerede sagt opp denne fordi jeg har ikke troen på at jeg klarer dette. Hvis jeg var sønnen din, hva ville du rådet meg til å gjøre? Jeg vet at mange tenker "dramaqueen, alle sliter psykisk", vær så snill å ikke angrip meg. Jeg er en person som trenger råd fra dere da jeg ikke har noen andre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke spesielt godt kjent med reglene, men leser her på NAV at: "Du må ha jobbet i minst fire uker rett før du ble sykmeldt. Inntekten din må være minst 59 310 kroner."

https://www.nav.no/sykepenger#hvem-kan-fa

Men om arbeidsgiver betaler noe før den tid, eller en i verste fall må gå på NAV for penger til livsopphold vet jeg ikke.

Det som vil være det beste er om du fortsetter i jobben, eller at du går til legen og får en sykemelding om du føler det er det beste.

Når det gjelder oppsigelse av leilighet så er vel ikke det så lurt, for du kan vel uansett bo der du bor en stund selv om du skulle bli for syk til å jobbe.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...