Gå til innhold

I dag åpnes Norges første havvindpark


Tronhjem

Anbefalte innlegg

Det er stigende interesse for å etablere atomkraftverk i Norge for å møte morgendagens elkraftvehov. Mange ser på det som den opplagte løsningen. 

Jeg har mine tvil. Kjernekraft medfører etter mitt syn en uakseptabel ulykkesrisiko og den skaper et avfallsproblem jeg mener det er umoralsk av oss som lever i dag å overføre til etterslekten i utallige generasjoner fremover. I tillegg kommer at kjernekraft trenger et kjernebrensel det er begrensede forekomster av på jorda og som fins i interessante forekomester i kun noen få områder.  Det skaper forsyningssikkerhetsproblemer og potensielt uheldige avhengighetsforhold (jamfør med bortfallet av russisk gass) og det er kun en midlertidig løsning fordi kjernebrenslet vil ikke vare evig.  Dessuten blir det lettere for en fiende å slå ut samfunent når energiforsyningen er konsentrert til relativt få kraftverk som trenger kontinuerlig tilgang til kjernebrensel og store mengder kjølevann. 

Jeg mener derfor det er mye bedre å hoppe rett over på fornybar energi. Den er etter alle målestokker eviggvarende fordi den fornyes så lenge sola skinner. Den kan bygges ut desentralisert nær forbrukerne og gi en sikkerhetsmessig langt mer robust energiforsyning  Jeg tror dessuten at fornybar energi vil gi billigere energi enn kjernekraften. 

Flytende havvind er en meget spennende kandidat fordi vindforholdene langt til sjøs er meget stabile. En havvindturbin kan ha dobbelt så lang produksjonstid over ett år som en landplassert vindturbin. Det er også langt mer "øde" areal å ta av til sjøs. 

Jeg synes derfor det er gledelig at Norges første havvindpark åpnet i dag (fra E24): 

Hywind Tampen er Norges første fullskala flytende havvindanlegg. Produksjonen ved anlegget startet i november i fjor.

Parken ligger i Nordsjøen, om lag 140 kilometer fra nærmeste land. Den består av 11 turbiner, og vil ha en systemkapasitet på 88 megawatt (MW). Det innebærer at produksjonen vil kunne dekke om lag 35 prosent av det årlige behovet for elektrisk kraft på de fem plattformene Snorre A og B og Gullfaks A, B og C.

 

Dette er en sped begynnelse, men kan bli et virkelig eventyr for oss i Norge. Vi har mulighetet til å bli en virkelig stormakt innen fornybar energi om vi tar i bruk bare deler av vindressursene i Nordsjøen. Det er dessuten interessant at Equinor til tross for dyrtid, meget svak krone, og budsjettoverskridelse  og meget svak krone klarte å ferdigstille parken til en kostpris som er ca. 35 % per megawatt levert under det det kostet å bygge Hywind Scotland i 2016/2017. Dette viser at kostnaden for havvind kan falle mye dersom det blir volum i utbyggingene. Skremslene om dagens kraftpriser er ikke så skumle allikevel. 

Dessuten synes jeg dette er gledelig fordi det viser at havvinden kan komme atomkraften i forkjøpet. Den vil ikke jeg ha i vårt samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tja, de burde kanskje studere denne rapporten/studien før de etablere vindkraft på sjøen, så de ikke gjør noe overilt igjen.

 

SMHIs oceanografiska forskare: ”Vindkraftsparker till havs har en storskalig påverkan på havet”

https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/smhis-oceanografiska-forskare-vindkraftsparker-till-havs-har-en-storskalig-paverkan-pa-havet-1.202627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nautica skrev (På 15.12.2023 den 3:46 PM):

Tja, de burde kanskje studere denne rapporten/studien før de etablere vindkraft på sjøen, så de ikke gjør noe overilt igjen.

 

SMHIs oceanografiska forskare: ”Vindkraftsparker till havs har en storskalig påverkan på havet”

https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/smhis-oceanografiska-forskare-vindkraftsparker-till-havs-har-en-storskalig-paverkan-pa-havet-1.202627

Det er i vår tid to pågående potensielt katastrofale naturrelaterte kriser som ifølge vitenskapen bør ses i ett og løses samtidig, naturmangfoldkrisen og klimakrisen. 

Jeg er derfor enig med deg i at konsesjonsbevilgende myndighet og utbygger av havvindparker absolutt bør se hva denne og alle andre studier finner ut om potensielle skadevirkninger på livet i havet fra havvindparker - og at de gjør alt de kan innen rimelighetens grenser for å gjøre utbygginger og drift av parkene så skånsomme mot naturen som mulig. Herunder å skrinlegge planlagte utbygginger dersom ikke kan gjøres skånsomme. 

Generelt mener jeg at i de fleste utbyggingssaker (av ethvert slag, vei, hytte, industri, boligfelt osv.) legges det for stor vekt på næringsutvikling og økonomiske hensyn og for lite vekt på bevaring av natur (og matjord). Jeg skulle svært gjerne sett en innstramming slik at utbygging av infrastruktur i ubebygd natur forbeholdes det som er absolutt nødvendig for at samfunnet skal fungere og at i de prosjekter som godkjennes stilles strengere krav til å avbøtende tiltak for å gjøre det så skånsomt som mulig innen rimelighetens grenser overfor naturen enn det som gjøres i dag. Hensynet til naturen må etter mitt syn veie tyngre enn hensynet til å få mest igjen for hver krone som investeres.

 

Energiforsyningen er en i alle ordets betydniner en vital ressurs for samfunnet. Ingen maskin og veldig mye av øvrige tekniske hjelpemidler vi er avhengige av i et moderne samfunn vil kunne fungere uten tilstrekkelig tilgang til (utnyttbar) energi. Energimangel kan derfor raskt bli en sult-ihjel-situasjon for utallige mennesker. Derfor blir jeg ikke med på å bruke denne og andre studier som viser negative konsekvenser for livet i havgt som argument/brekkstang til å stanse utbygginger av enhver havvindpark. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...