Gå til innhold

Priser med eller uten mva - før/etter registrering i MVA registeret


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å søke i forumet og andre steder men jeg sliter litt med å konkludere skikkelig :)

Om kort tid skal jeg begynne å selge tjenester fra bedriften men jeg sliter litt med prising. Utfordringen ligger i at jeg vil ha kunder som både har rett til MVA fradrag (registrert i MVA registeret) og kunder som ikke har det.

La oss si at jeg har tenkt å ta kr 1000,- pr måned for en tjeneste. I starten før jeg er MVA registrert så kan jeg ikke oppgi dette eks MVA så vidt jeg har forstått. De kundene som får MVA fradrag får da ikke fradrag her (og betaler kr 1000,- i måneden) og de som ikke har rett på MVA fradrag betaler og kr 1000,- og det er det. Ganske greit så langt.

Men så går det til MVA registrering for meg. Da oppgir jeg jo pris til kr 1000,- eks mva og fakturerer 1250,- pr måned. De som er MVA registrert får de 250 kronene tilbake og har fortsatt betalt kr 1000 mens de som ikke er MVA registrert må nå betale 1250 kr.

Hva er normal og ryddig praksis her?

Alternativ 1 er jo å beholde prisen slik den er og da vil jo de som ikke kan kreve MVA fradrag måtte betale "mer".

Alternativ 2 er å justere ned prisen til 800 kr pr måned. Da vil de som ikke kan kreve MVA fradrag beholde samme pris mens de som kan kreve MVA fradrag får en billigere tjeneste. Jeg vil da og tape 200 kr pr måned pr kunde.

Finnes det et tredje alternativ?

Jeg vet jeg kan forhåndsregistrere meg i MVA registeret men det er ikke sikkert at jeg vil passere 50k i fakturagrunnlag i løpet av de neste 12 månedene. En optimistisk vurdering er at jeg kan klare det i løpet av måned 9-10 men jeg vil være litt med forsiktig og tenke rundt måned 14-16.

Takker for svar. Det kan være jeg har misforstått noe grunnleggende her og. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem for kunder som er mva registrert og få og betale en faktura uten mva. Det er ikke noe å trekke fra som de ikke har betalt. Betalt mva kr 0, fratrekk mva kr 0 = kr 0. Men det er greit å gjøre kunder som ikke kan trekke mva oppmerksom på at prisen går opp når du blir mva registrert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (20 minutter siden):

Men så går det til MVA registrering for meg. Da oppgir jeg jo pris til kr 1000,- eks mva og fakturerer 1250,- pr måned. De som er MVA registrert får de 250 kronene tilbake og har fortsatt betalt kr 1000 mens de som ikke er MVA registrert må nå betale 1250 kr.

Hva er normal og ryddig praksis her?

Du skal gjøre det på denne måten, det er det som er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...