Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mini Cooper D(R56) 2008 fusker tidvis... er det enkelt å overhale innsprøytningsdyser?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Cooper Diesel som tidvis fusker... og da fusker den skikkelig. Jeg har byttet dieselfilter og forrige eier byttet egr ventil. Ingen sot i egr ventil nå. Når bilen begynner å fuske så må jeg kjøre på høyt turtall for å få bilen tilbake til garasjen...(bilen står stort sett i garasjen pga dette).

Jeg ser det er "koksing" rundt den ene innsprøytingsdysa. Så jeg lurer på om jeg burde skrudd opp den / ev alle innsprøytingsdyser og renset opp og byttet kobberpakning? Er det rimelig enkelt å gjøre? Ev. andre tips?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel en PSA 1.6 diesel? I så fall kjent problem dette, et resultat av for lite service. Det krever endel utstyr å ordne dette med lekkasje rundt dysene. Men om du vil kjøpe inn det som trengs, er det kurant å gjøre jobben selv. Ligger mengder av videoer om dette på youtube.
Normalt skal du ikke overhale dysene, kun ordne dysesetet og tetningene. Overhale dyser er for de som har utstyret, altså diesel-elektriske verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Dette er vel en PSA 1.6 diesel? I så fall kjent problem dette, et resultat av for lite service. Det krever endel utstyr å ordne dette med lekkasje rundt dysene. Men om du vil kjøpe inn det som trengs, er det kurant å gjøre jobben selv. Ligger mengder av videoer om dette på youtube.
Normalt skal du ikke overhale dysene, kun ordne dysesetet og tetningene. Overhale dyser er for de som har utstyret, altså diesel-elektriske verksted.

Ja, tror du har rett i at det er PSA 1.6 diesel. Er det kjent problem at det innsprøytingsdyser som forårsaker fuskinga? Hva slags utstyr trengs? Det ser jo ikke så vanskelig ut å demontere - hvis den ikke sitter helt fast da... Men jeg har ikke turt å gjøre det...

Lenke til kommentar
GynterGynter skrev (8 timer siden):

Ja, tror du har rett i at det er PSA 1.6 diesel. Er det kjent problem at det innsprøytingsdyser som forårsaker fuskinga? Hva slags utstyr trengs? Det ser jo ikke så vanskelig ut å demontere - hvis den ikke sitter helt fast da... Men jeg har ikke turt å gjøre det...

Njaei, den fuskingen kanvære så¨mangt. Dysene er nokså solide på disse, så selve de er neppe årsaken. Men de er kjent for å sote ned noe voldsomt om de ikke får veldig godt stell. Så det er igrunn mange feilkilder.
Jeg ville begynt med å lese ut feilkoder, så se hva de sier.
Ift dyse-sete renovering kan ikke du gjøre dette med basic håndverktøy om du har tenkt å få tingene til å virke skikkelig igjen. Du må enten løsne mutrene litt og kjøre til de løsner av seg selv (risiko!), eller bruke spesielt uttrekkerverkøty for akkurat disse dysene. Deretter skal du ha opp kobberskiven som ligger i bunn. Den har en tendens til å sitte temmelig hardt. Deretter skal det rengjøres og dysesetet skal slipes med ganske god presisjon med egen dysesetefreser. Så skal du ha nye skiver og pakninger (ebay). Rørene må ikke bøyes for mye. Alle mutre må strammes med rett moment og vinkel. Jada, alt dette kan du endelig prøve deg med med basic verktøy, det er mye interessant å se hva folk gjør på youtube, men det pleier ikke holde særlig lenge, om det funker i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...