Gå til innhold

Vil det være noe igjen av norsk natur om 30 år?


Anbefalte innlegg

RJohannesen skrev (5 timer siden):

Man kan diskutere om det er fornuftig å bygge ut vindkraft i Norge på fjelltopper der det ikke er noen veier eller inngrep fra før av, men i de fleste steder så plasseres vindturbiner i jordbruks eller industrialiserte områder og da har de bare et lite fotavtrykk, man kan bruke områdene helt inntil turbinen. De er spredd utover og synlige fra lang avstand, men beslaglegger lite areal. Kjernekraftverk er konsentrert på et sted, men trenger stor plass og et stort sikringsområde rundt som er strengt bevoktet og fullstendig beslaglagt.

I Norge trenger vi egentlig ikke mer av noen av delene, vi kan fint legge solceller på mange av takene våre, da bruker vi ikke areal i det hele tatt. Og vi har vannkraft som fungerer fint til å balansere med så vi kan spare vannkraft. Våte somre gir mindre solkraft, men desto mer vann i magasinene, tørre solrike somre gir mindre vann i magasinene, men mer solkraft.

 

Både vind og solkraft gir nå et betydelig bidrag i mange land, kull ser ut til å være nede i 35% nå i Tyskland, har vårt litt økning igjen de siste årene hovedsaklig for å produsere ekstra kraft til Frankrike som sliter med problemer med kjernekraften sin.

Energiemix_Deutschland.svg.png

Det jeg tror vi kan være enig om er at det burde fokuseres mer på at man er mer selvforsynt med kraft i større grad enn idag. Man burde økt statsstøtten til private solcelleanlegg og lignende, det hadde vært bra for både beredskapen og forsyningssikkerheten. Når det er sagt så er det ganske selvmotsigende når de som er for store vindmølleparker også er for å bevare norsk natur, det må være tidenes dobbeltmoral for å si det mildt. Har vært artig å regnet på hvor stor kraftproduksjonen pr.mål i snitt er i forhold til f.eks kjernekraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Powertrainer said:

Har vært artig å regnet på hvor stor kraftproduksjonen pr.mål i snitt er i forhold til f.eks kjernekraft.

Det har allerede blitt gjort. Jeg finner ikke tilbake til artikkelen i farta, men sånn grovt regnet må man dekke halve østlandet med vindmøller for å erstatte ett kjernekraftverk, som jeg vil tro er i størrelsesorden et godt industriområde.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Det har allerede blitt gjort. Jeg finner ikke tilbake til artikkelen i farta, men sånn grovt regnet må man dekke halve østlandet med vindmøller for å erstatte ett kjernekraftverk, som jeg vil tro er i størrelsesorden et godt industriområde.

Takk for info🙂. Det er noe av poenget mitt, behovet for kraft vil bare øke med årene som kommer, og arealbesparende kraftproduksjon vil bli essensielt for å verne natur og dyreliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...