Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om veirett


Smultring77

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Kakkelfant said:

For å sette det helt på spissen (og siden jeg undrer), hva skjer da om TS her går inn for ett felles veilag og på første generalforsamling kommer det inn et forslag fra begge de andre om å asfaltere det hele for en stor sum penger. Er han da tvunget til å bli med på dette siden han kun har 1/3 av stemmene eller har han noen anke muligheter? (utover det å ta det til retten)

 

edit: typo

Jordskifteretten er stedet for slike uenigheter. Det skjer ikke så sjelden, det kan jo være snakk om store summer. Før i tiden kunne kommuner, landbrukskontor og skogsamvirker eventuelt være litt inne i bildet for å skissere løsninger og andelsfordeling men det vil de generelt ikke lenger på private veier, selv der kommunene er med i veilaget. Hvis det allerede finnes et veilag med vedtekter kan vedtektene spesifisere en annen måte å diskutere uenigheter på, men hvis man ikke blir enige så ender det fremdeles i jordskifteretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smultring77 skrev (På 27.7.2023 den 20.16):

Det står i papirene fra gammelt av at de to husene har rett til å opparbeide vei til husene for egen regning

Selv klarer jeg ikke å tolke dette på annen måte enn at når denne veien nå må opparbeides på nytt så har naboene fremdeles rett til å gjøre dette. Hvem som skal ta regningen står tydelig spesifisert i den tinglyste servitutten.

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Reglene er uansett i prinsippet enkle, du betaler ikke for vei du ikke bruker. Dersom det skulle etableres kun ett veilag så måtte veiandelene justeres slik at trådstarter får mindre andel p.g.a. "vei 1" mens de to andre får mindre veiandel p.g.a. "vei 2", hvis veilaget skal dekke en eller begge av disse strekningene. Men beregningen av prosentandeler blir i praksis umulig å få rettferdig på både kort og lang sikt hvis veiene i utgangspunktet har en tilstand som varierer mye fra normalen. Da bør det eventuelt inn at de to huseierne skal ta kostnaden med å reetablere "vei 1" før den inngår i den vanlige kostnadsfordelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg takker for masse godt initiativ i tråden folkens. 
 

jeg leser og grubler over alle svar. Jeg sitter fremdeles igjen med tanken at … man kan risikere å bli straffet økonomisk i Norge over lang tid, for å gi noen tillatelse til å lage en vei til huset sitt ?

forøvring prøver jeg så godt jeg kan å lese tinglysningen. Men jeg finner ikke noe skrevet om vedlikehold. Det jeg finner er:

gårds og bruksnummer har rett til å opparbeide seg vei vann og kloakk over hovedbruk på tilvist sted for egen regning. 
 

dette gjelder vel bare for selve opparbeidelsen og ikke senere vedlikehold. 

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å være grunneier uten på ha noe med veilag eller kostnader å gjøre. Det er flere slike tilfeller på veiene jeg har interesser i. Så kan det bli litt problemer hvis veien må utbedres på en slik måte at grunneierne må gi tillatelse ...

Mange har veldig lite kunnskap om hvordan lover og regler er rundt dette. I og med at det slik jeg forstår det ikke finnes et etablert veilag med vedtekter, møter og styre så vil jeg anbefale at du ikke tar opp noe om veilag i det hele tatt slik situasjonen er nå, bare sier at du ikke har noe med kostnadene på "vei 1" fordi du ikke er bruker av den veien. Dette er korrekt, og du kan om nødvendig referer til veiloven:

Quote

Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand.

Etablering av et formelt veilag vil være enklere å se for seg etter at denne veibiten er brakt opp til samme standard som resten av veien, men jeg ville bare ikke nevnt veilag i det hele tatt akkurat nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...