Gå til innhold

Hjelp til bygging av budget Gaming-PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og guttungen har fått en interesse for gaming sammen, og i den forbindelse vil jeg bygge en PC til han da han p.d.d spiller på en gammel laptop.

Jeg er ingen ekspert på dette feltet, men tenkte å brukte Youtube til å bygge en maskin selv.
Har satt sammen en handlekurv med komponenter som jeg gjerne vil ha noen råd rundt.

Er dette en god Entry Level PC til 1080p/1440p gaming? 

Grafikkort har jeg kjøpt brukt ( Radeon RX6700 XT 12GB GDDR6 RAM) 

Skjermbilde 2023-07-25 135624.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Den ser jo helt grei ut. Jeg ville nok droppet de ekstra kabinettviftene. De vil også forsinke leveringen om de ikke splitter opp forsendelsen. Pleier å følge med et par som gjør en helt grei jobb til den CPU og GPU du kjøper. Hvis det er for å ha morsomme blinkende lys så hvorfor ikke :)

 

16GB Ram er ok, og jeg ser hovedkortet har plass til 2 RAM sticks til ved behov. PSU er kraftig nok til å drive alt og kabinettet støtter micro-ATX hovedkort. God kjøler, spesiellt til prisen. Blir nok fornøyd. Eneste ulempe er selvsagt at oppgraderingsmulighet er litt begrenset ettersom det ikke kommer flere nye prosessorer til AM4 plattformen. Men dere kan altids oppgradere til en 5800X3D om noen år hvis det er behov og få masse ekstra kraft.

 

 

Jeg har en maskin med Ryzen 3600. 5700XT, 16GB ram og jeg har spillt flere av dagens spill med 3440x1440 oppløsning.

Begynner å slite litt 4-5 år etter at jeg kjøpte nytt så da vil denne maskinen fly avgårde i forhold :)

 

Husk å bruke godt med kjølepasta ( sjekk at det følger med ), kjølepasta er ikke strømførende så det er vanskelig å bruke for mye. Bør ikke tyte ut selvsagt men man skal bruke mer nå enn det som var vanlig før ( 1 ert med kjølepasta ).

 

Håper dere får mange fine øyeblikk.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei. Delene er nok sikkert bra de, men det er et par ting jeg vil påpeke her. I listen din så har du tatt med en billig strømforsyning og det er ikke lurt. Riktignok, så er strømforsyningene bedre nå, enn de var før i tia, men allikevel. Det å gå for Bronze strømforsyning er ikke lurt. Jeg ville ALDRI gått for noe dårligere enn Gold. Aller helst Platinum. Man kan gjerne kjøpe større strømforsyning enn man trenger også, for da vet man at man har nok. Jeg ville minimum gått for Corsair RM750x Gold strømforsyning. Man vil gjerne ikke høre at man må bruke mere penger enn man har tenkt, men strømforsyning er faktisk ikke noe du bør spare penger på.

En annen ting. Nei. Du skal IKKE ta på godt med kjølepasta. Det du skal gjøre er at du skal sprute på en liten dært på midten av CPU`en og sette kjøleren oppå CPU`en. hvis du gjør det, så skal den bre seg utover CPU`en selv.

Hvis du tar på godt med Kjølepasta så blir det bare søl og ALT for mye. Ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannie skrev (1 time siden):

Hei,

Tusen takk for fint svar😁 Virker som om du har peiling på dette. Har du et godt tips til M.2 SSD? PCIe 3.0, PCIe 4.0, x4, x16. Akkurat her blir jeg litt rådvill. 

Her er en veldig bra SSD: Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB.

Det går også fint å bruke rimeligere modeller.

Hovedkortet har en M.2 PCI 4.0 4x plass, og en  M.2 PCI 3.0 2x plass.

Så jeg ville hoppet rett på en PCI 4.0 SSD på 2GB.

4x og 2x er hvor mange linjer kontakten har, til flere linjer til mer hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...