Gå til innhold

Hjelp til bygging av budget Gaming-PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og guttungen har fått en interesse for gaming sammen, og i den forbindelse vil jeg bygge en PC til han da han p.d.d spiller på en gammel laptop.

Jeg er ingen ekspert på dette feltet, men tenkte å brukte Youtube til å bygge en maskin selv.
Har satt sammen en handlekurv med komponenter som jeg gjerne vil ha noen råd rundt.

Er dette en god Entry Level PC til 1080p/1440p gaming? 

Grafikkort har jeg kjøpt brukt ( Radeon RX6700 XT 12GB GDDR6 RAM) 

Skjermbilde 2023-07-25 135624.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker grei, men personlig føler jeg en 650w psu vil være bedre. En 550w er akkuart på grensen av hva pcen trenger , men generelt vil man ha litt headroom på psu at den ikke er overbelasta. Ellers trenger du også kjølepasta hvis ikke det følger med cpu vifta. Ellers når du får bygt pcen å starta opp og installert windows. Så bør du gå i bios og få aktivert DOCP/XMP " ram hastighet", men er greit å gjøre dette etter at pcen er ferdig installert.

Lenke til kommentar

Jeg sendte deg en PM med link til en på FINN. Den hadde 5600X, 650W psu, samme type HK chipsett etc

Ved nye pc:

Ville valgt noe ala Kingston KC3000 1TB på tilbud hos komplett til 869. 

Jeg ville også valgt 2x16GB ram, for å få dual rank minne. Det gir bedre ytelse i spill. 

De fleste AMD cpuer takler noe høyere ram hastighet en 3200Mhz, så en kan gå for feks 3600Mhz ram, litt endringer må gjøres i bios, men det finnes gode guider på dette, han over nevner litt om det. Men hvis du ikke vil lese deg litt opp, så er det bare å skippe det. 

Hvis du går for CPU i handlekurven, trenger du neppe kjøpe CPU kjøler, da det følger med. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannie said:

Så CPU-kjøler som følger med gjør jobben bra nok? Har lest så mye forskjellig om den skjønner du 

Ingen problem å spare noen kroner på å bruke original-kjøler. Den lager kanskje litt mer lyd, men den kan byttes ut i fremtiden hvis det er ønskelig. Siden kabinettet har hull i platen hovedkortet festes til så er det enkelt å ettermontere kjøler som bruker brakett på baksiden.

Lenke til kommentar

Å bruke bittelitt extra på god ram, cpu og grei m.2 sdd (som nevnt) er det som skiller budsjett til mye for penga.

Går du for 3600Mhz ram, bør det være C16 og ikke C18 etc. Noen C16 kit kan tweakes til å gå C14 om sånn hvis en leser litt :)  Det finnes også C14 kit, men de koster litt mer. 

CPU kan også tweakes litt i bios til å bruke mindre strøm etc og til og med få bedre ytelse. Har du lyst å twake CPU til å typisk yte bedre, så bør du ha en god kjøler. 

Se gjerne youtube video av kabinettet også, om det har god airflow. Det er så drit å vaste money på et dårlig kabinett, og så kunne man fått et godt om man la i bitte litt til.

 

Har forståelse for at det skal være budsjett build, men dette er nå bare mine tips :) 

Da får man også mer ut av skjermkortet, når resten er optimalisert.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...