Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lukt fra avløp, privat septiktank


Anbefalte innlegg

Har en bolig med privat septiktank (infiltrasjonsanlegg) og opplever en del lukt fra avløpet spesielt i vasken og dusjen på badet når jeg bruker dem. Har sjekket vannlåsene og der var det ingen ting av betydning. Andre ting å sjekke eller er det vanlig at det lukter mer av private anlegg enn når en er koblet på et kommunalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du skriver at du har sjekket vannlåsene regner jeg med at de ikke er suget tomme - eller litt tomme. Da kan det nemlig lukte. Jeg mistenker at du likevel ikke har oppdaget at det er for lite vann i vannlåsene/sluket/svanehalsen.

Har selv minirenseanlegg i garasjen. Ved huset - sikkert 20 m med avløpsrørledning til anlegget - er det et rør som ideelt går over taket som skal gi luft inn i røret ved lett undertrykk i rørledningen (som oppstår når avløp er på vei ut) slik at undertrykket ikke suger (for mye) vann ut av vannlåsene. Hvis denne lufttilgangen er tett kan det altså skje at vannlåsen suges (litt) tom, og luft fra avløpsrøret kan etterpå komme ut inntil neste vannbruk fyller vannlåsen igjen.

Om det ikke er mulig/upraktisk å føre lufterøret over taket, er det kanskje avsluttet et sted inne på loftet/trappehus/bod f. eks. I så fall sitter det et ventil på rørtoppen som bare skal slippe luft inn ved undertrykk men ikke luft med lukt ut. Disse ventiler har en tynn plastmembran som kan bli stiv i løpet av årene og må da byttes.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Vannlås på gulv kan være utette og føre til lukt. dvs. mellom vannlås og rør/avløp.

Men vannlås fra en servant, hvor man har rør fra servant og videre til avløp er ikke vanlig om vannlåsen er fylt med vann.

Henger disse to sammen i ditt tilfelle?

Uansett, om du har vannlås i gulv, smør oringen til vannlåsen med såpe og sørg for at den sitter tett. Da kommer det ikke lukt fra avløpet om du har fylt låsen med vann.

Lenke til kommentar

Må presisere at det er kun når jeg bruker avløpene at det lukter av dem, når de ikke er i bruk så er det ok. Så da er det i hvert fall ikke for lite vann tenker jeg. Det lukter heller ikke like mye hver da, noen dager er det mye andre dager er det ikke så merkbart. Det står en lufteventil over taket og en ved siden av tanken litt over bakkenivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...