Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om oppsigelse av leieforhold


Gjest ca156...5fd

Anbefalte innlegg

Gjest ca156...5fd

Jeg har en leiekontrakt hvor det står:

"Leieavtalen gjelder utleie av bolig som utleieren selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut ved midlertidig fravær på inntil fem år. Det opplyses om at dette gir leietaker færre rettigheter enn ved leie av annen bolig."

Jeg har følgende spørsmål:

1. Betyr dette at leietaker har oppsigelsesvern?

2. Må oppsigelsebrevet inneholde følgende opplysninger:

"Etter husleieloven § 9-7 har De rett til å protestere skriftlig på oppsigelsen innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt. Dersom De ikke protesterer innen fristen taper De Deres rett til å påberope Dem at oppsigelsen er i strid med husleieloven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum. De gjøres videre oppmerksom på at utleieren kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) bokstav c dersom De ikke flytter ut innen fastsatt tid."

Anonymous poster hash: ca156...5fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leiekontrakten viser til følgende regel i husleieloven:

Sitat

§ 11-4. Utleie av egen bolig

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som utleieren selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut ved midlertidig fravær på inntil fem år. Bestemmelsene gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som her nevnt, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Bestemmelsen i § 7-3 om framleie av del av bolig og § 7-4 om framleie ved midlertidig fravær gjelder ikke.

Av bestemmelsene i kapittel 9 skal bare § 9-10 om leierens død gjelde. Er leieavtalen ikke inngått for bestemt tid, har leieren før fraflytting alltid krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6.

Har utleieren ikke sagt opp leieavtalen eller oppfordret leieren til å flytte før utleierens fravær har vart i fem år, gjelder lovens bestemmelser fullt ut for leieavtalen.

Hele husleieloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Gitt teksten i § 11-4 gjelder ikke:

  1. § 9-5 som setter begrensninger for hvilke grunner utleier må ha for å si opp leieforholdet.
  2. § 9-7 og § 9-8 som setter formkrav til oppsigelsen og gir mulighet for å protestere på oppsigelsen.

Så svaret er nei på begge spørsmålene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest 9f8f1...1c0

Jeg er i samme situasjon. Regnes dette som midlertidig fravær "Utleier bor hjemme hos foreldrene, men bodde tidligere i leiligheten"?

Vil HTU akseptere dette som årsak som "midlertidig fravær"?

Jeg ønsker nå og flytte tilbake. Hva skal jeg gjøre når leietaker ikke vil flytte?

Anonymous poster hash: 9f8f1...1c0

Lenke til kommentar
Gjest 9f8f1...1c0
8 minutes ago, Guest 9f8f1...1c0 said:

Jeg er i samme situasjon. Regnes dette som midlertidig fravær "Utleier bor hjemme hos foreldrene, men bodde tidligere i leiligheten"?

Vil HTU akseptere dette som årsak som "midlertidig fravær"?

Jeg ønsker nå og flytte tilbake. Hva skal jeg gjøre når leietaker ikke vil flytte?

Anonymous poster hash: 9f8f1...1c0

I min leiekontrakt står det akkurat det samme, men det står ikke hva årsaken er. Jeg trenger tips for hvordan jeg kan få tilbake boligen.

 

On 7/5/2023 at 8:15 AM, what_no2000 said:

Leiekontrakten viser til følgende regel i husleieloven:

Hele husleieloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Gitt teksten i § 11-4 gjelder ikke:

  1. § 9-5 som setter begrensninger for hvilke grunner utleier må ha for å si opp leieforholdet.
  2. § 9-7 og § 9-8 som setter formkrav til oppsigelsen og gir mulighet for å protestere på oppsigelsen.

Så svaret er nei på begge spørsmålene dine.

Står det hva som regnes som "midlertidig fravær"?

Anonymous poster hash: 9f8f1...1c0

Lenke til kommentar

Husleieloven § 11-4 sier bare at bestemmelsen gjelder en bolig 1) som utleieren har brukt som egen bolig, 2) som leies ut ved midlertidig fravær på inntil fem år, og 3) når leietakeren har fått opplyst skriftlig at leieforholdet gjelder en slik bolig og at leietaker har færre rettigheter enn ellers. 

Kravene er altså at du har brukt boligen før du leide den ut, og at du leier den ut i et midlertidig fravær på inntil fem år. For å kunne påberope deg denne regelen må du altså kunne vise til at du hadde til hensikt å ta boligen i bruk selv innen fem år. Hva som er årsaken til fraværet er i utgangspunktet ikke relevant, men kan være relevant for å si noe om fraværet er midlertidig eller ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...