Gå til innhold

Eksempel på hvorfor offentlige tjenester og tilbud går akterut


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk plutselig et sjeldent innslag om å opprette en brukerkonto og ytre meg etter å ha lest denne artikkelen på NRK.no. Denne artikkelen er ett av mange eksempler som virkelig setter spissen på hvor avsindig stor andel av offentlige ressurser som blir benyttet på den hellige gral innenfor vestlig politikk; innvandringspolitikken.

 

Det er et eksempel av ekstremene, men gir likevel en god pekepinn på hvilken andel av offentlige ressurser som både allokeres, og ikke minst reallokeres, for å sørge for at den hellige gral av vestlig politikk blir ivaretatt, videreført og med jevne mellomrom ekspandert. Her har vi en familie, tydelig bestående av litt vel *kremt* familiære relasjoner, som videre har resultert i et noe uheldig, men likevel forventet og lite overraskende resultat: flere barn med funksjonshemninger.

Nå har ett av barnene takket for seg, thoughts and prayers, men resten av søskenflokken er i live og de er alle sammen funksjonshemmede individer med behov for døgnkontinuerlig pleie på institusjon. Vi kan lese fra artikkelen:

"De har beregnet 12–14 ekstra årsverk innen helse for å ta vare på familien, og ordføreren viser også til utfordringen med mangel på helsearbeidere."

12-14 "ekstra årsverk" - hva nå enn dette egentlig betyr (hadde de allerede flere årsverk fra før?) - for å kunne ta vare på familien. 12-14 fuckings jævla fulltidsstillinger for å ta vare på èn familie som utelukkende eksisterer på andres betingelser enn sine egne. Hadde ikke en stat steppet inn og tatt vare på dem, hadde vi ikke lest denne artikkelen i utgangspunktet.

Så hvordan blir fremtiden når våre politikere åpenbart tillater masseinnvandring av hvem som helst? Vel, det blir resultatet man ser i dag. Det er åpenbart for alle som har øynene åpne at dette ikke går riktige veien. Selv slike ekstreme eksempler som dette vil ikke få store nok deler av befolkningen til å stoppe opp og reflektere over hva det egentlig er som foregår. Vi har i stedet slike nolduser som Tommy Myklebust i artikkelen, som presterer seg å si:

"– De er i en stor sorgprosess. De har den utryggheten hengende over seg hele tiden. Jeg har utfordringer med å forklare dem hvorfor det er sånn. Det gjør vondt langt inn i hjertet, å fortelle dem at vi ikke kan ivareta dem bedre enn vi gjør."

Svaret er ganske enkelt begrensede ressurser. Det går an å ta vare på og varte opp èn incestfamilie med funksjonshemmede barn, men når det over årene ender opp med å bli tusenvis av dem, ja, da er de ressursene allerede tatt i bruk et annet sted - og hvis de skal flyttes om på slik at incestfamilien kan ivaretas, så må andre grupper akseptere at det ikke er ressurser igjen til dem.

 

Det er fremtiden, med mindre det skjer noe radikalt på teknologifronten. Ressursene vil bli oppbrukt, og tilbudet vil bli dårligere for oss alle. Vi har allerede bataljoner med eldre som ligger i sin egen avføring og ikke engang mottar et jævla minimum av omsorg. Hvordan blir det om 10-20-30 år etterhvert som konsekvensene av denne absurde politikken baller på seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ekstremt usannsynlig å få flere barn med funksjonshemninger, men for all del, heng deg gjerne opp i uvesentligheter fremfor å diskutere saken i seg selv - nemlig at en uforholdsmessig stor andel offentlige ressurser blir spist opp av relativt få som nettopp har ankommet landet.

Lenke til kommentar

Vel, det er din påstand at de (og tusenvis av andre) er 'incestfamilier' så da tenker jeg også det er greit at du kan svare for deg. Jeg sjekket artikkelen og det er ingenting som tyder på at disse er søsken, så da er vel egentlig nokså opplagt hvor dette oppgulpet kommer fra - generaliserende fordommer og fri fantasi.

Det hele er litt spesielt da det per dags dato ikke finnes statistikk på invandrere med funksjonshemming, det som derimot finnes er statistikk over invandrere som har psykiske lidelser. Andelen innvandrere med psykiske lidelser er noe høyere enn i befolkningen forøvrig, noe man antar kan skyldes språk, sosiale og kulturelle forskjeller og ikke minst diskriminering.

I så tilfelle er jo denne artikkelen et meget godt eksempel på det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig spesielt når SSB opererer ut fra 3 befolkningskategorier i kontekst av innvandring (innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre og "øvrig befolkning"), når utgangspunktet for befolkningskategoriene er et tallkodesystem bestående av tre variabler som angir hvilken innvandrerbakgrunn en person har. Det er totalt 2x3x5 = 30 forskjellige kombinasjoner, hvor kun èn kombinasjon er norskfødte med alle foreldre født i Norge, samt 4 norskfødte besteforeldre (kode 000).

Dvs. at innvandrere (kode 124) og norskfødte med innvandrerforeldre (kode 024) er sammenlignet med kategorien "øvrig befolkning", som ikke bare består av kode 000, men alle de 27 resterende kombinasjonene - inkludert personer som har levd hele sitt liv i utlandet og innvandret til Norge i voksen eller til og med eldre alder.

Hvis du tror du vil finne god statistikk rundt denne tematikken fra en statlig institusjon som bedriver løgn og fanteri på dette viset, så er du ikke bare god kandidat til å være en religiøs person - du hadde glidd rett inn i hvilket som helst sekt, du.

Grin gjerne ut om diskriminering, men det treffer heller dårlig at noen liksom skal bli "diskriminert" fordi man har en samtale om dem med ordbruk som noen tilfeldigvis reagerer på. Ord betyr nada - denne familien vet ingenting om at jeg har skrevet innlegget engang, så det å kalle det diskriminering er mildt sagt tilbakestående, om noe som helst.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, berreferr said:

Grin gjerne ut om diskriminering, men det treffer heller dårlig at noen liksom skal bli "diskriminert" fordi man har en samtale om dem med ordbruk som noen tilfeldigvis reagerer på. Ord betyr nada - denne familien vet ingenting om at jeg har skrevet innlegget engang, så det å kalle det diskriminering er mildt sagt tilbakestående, om noe som helst.

Min henvisning til diskriminering gjaldt artikkelen du linket til.

Jeg synes du burde holde deg for god til å argumentere ad hominem og ber deg følge din egen oppfordring til meg i posten ovenfor, nemlig "...å diskutere saken i seg selv".

For ordens skyld, jeg er ikke religiøs og har ikke tilhørighet i en sekt, ei heller er jeg tilbakestående.

edit: typo

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du da diskriminering ved at det ikke er noen kommune som har påtatt seg ansvaret for en familie med flere funksjonshemmede individer, som staten har prakket på dem, eller hva slags type diskriminering er det du egentlig sikter til?

Da får jeg bare beklage på det sterkeste - fokuset på slike detaljer har som oftest opphav i motvilje til å diskutere sakens essens, i det som hvertfall er blitt mine fordommers erfaring etter altfor mange års diskusjon med mennesker som fornekter realiteten av innvandringspolitikk. Mine fordommer kom meg kanskje i forkjøpet. Hva tenker du om at minimum 12-14 årsverk blir parkert av en familie som nettopp har kommet til landet og som ikke engang vet om Norge blir endestasjonen på reisen eller om de velger å reise videre, jf. begravning av sønn i Irak? Har du noen tanker om det eller ville du bare spørre meg om hvordan jeg visste de funksjonshemmede barna var et resultat av incest eller ikke?

Lenke til kommentar

Det kan late til at de blir diskriminert med bakgrunn i at det følger store utgifter med bosetting av familien, som de sier selv har de havnet i en skvis mellom stat og kommune der ingen av partene ser ut til å ville ta ansvar for det økonomiske i bosetting av familien.

Det at de er innvandrere er forsåvidt irrelevant, det kunne like gjerne være deg, meg, eller hvem som helst - alle som bor i norge har rettigheter i forhold til somatisk og psykisk helsehjelp fra kommune og spesialisthelsetjenesten.

I artikkelen kommer det klart frem hvorfor de velger å begrave sønnen i Irak. De vet ikke med sikkerhet hvor de til slutt blir bosatt, dermed vill de unngå å begrave han i en kommune der de kanskje må reise langt for å besøke og stelle med graven - nå blir det dermed slektningers oppgave å gjøre dette i Irak.

Det virker som du har mener at denne familien 'tar' 12-14 årsverk fra 'oss andre', og at dette er bortkastet så lenge vi ikke en gang vet om de kommer til å bli i landet - de er nå en gang her den dag i dag og har de rettighetene vi har gitt dem, skulle vi ikke da hjelpe de som best vi kan i henhold til vår standard og våre verdier?

Det er en meget farlig retorikk å begi seg ut på.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Kakkelfant said:

Det kan late til at de blir diskriminert med bakgrunn i at det følger store utgifter med bosetting av familien, som de sier selv har de havnet i en skvis mellom stat og kommune der ingen av partene ser ut til å ville ta ansvar for det økonomiske i bosetting av familien.

Det at de er innvandrere er forsåvidt irrelevant, det kunne like gjerne være deg, meg, eller hvem som helst - alle som bor i norge har rettigheter i forhold til somatisk og psykisk helsehjelp fra kommune og spesialisthelsetjenesten.

Regner med at du hadde stilt deg positiv til å brødfø meg og familien min hvis vi flyktet fra våre dårlige hjem og bosatte oss hos deg?

 

5 hours ago, Kakkelfant said:

I artikkelen kommer det klart frem hvorfor de velger å begrave sønnen i Irak. De vet ikke med sikkerhet hvor de til slutt blir bosatt, dermed vill de unngå å begrave han i en kommune der de kanskje må reise langt for å besøke og stelle med graven - nå blir det dermed slektningers oppgave å gjøre dette i Irak.

Det virker som du har mener at denne familien 'tar' 12-14 årsverk fra 'oss andre', og at dette er bortkastet så lenge vi ikke en gang vet om de kommer til å bli i landet - de er nå en gang her den dag i dag og har de rettighetene vi har gitt dem, skulle vi ikke da hjelpe de som best vi kan i henhold til vår standard og våre verdier?

Det er en meget farlig retorikk å begi seg ut på.

 

Jeg vil si det heller er mer farlig å være så naiv at man tenker det gir mer mening at noen gravlegger sønnen sitt i det krigsherjede landet de flyttet fra, kontra gravlegge sønnen i en annen kommune i Norge. Det å reise tusenvis av kilometer er virkelig det logiske valget når man i stedet kunne reist noen titalls kilometer.

Alle vil ha kake. Men, kake må bakes og det er ikke uendelig med kake. Hvis noen som ikke har vært med på å bake kake kommer og spiser en uforholdsmessig stor andel kake, så har de faktisk tatt kake fra noen andre, som kanskje også har bakt den jævla kaka.

Mest farlig blir det hvis man ikke forstår noe så enkelt, for da havner vi nettopp hvor vi befinner oss nå, og videre havner vi der vi fortjener å havne med slik tankegang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, denflådderev said:

Alle vil ha kake. Men, kake må bakes og det er ikke uendelig med kake. Hvis noen som ikke har vært med på å bake kake kommer og spiser en uforholdsmessig stor andel kake, så har de faktisk tatt kake fra noen andre, som kanskje også har bakt den jævla kaka.

Har eg gitt en invitasjon til noen for et kakebesøk, så skulle det vel bare mangle at dem spiste så mye kake dem orket. Hadde de komt uanmeldt hadde det vært noe annet, men vi har stemt frem politikere som skal representere alle oss, og fått innvandringen slik den er. 

Det er snodig å hive ut gjester vi har åpnet døren for, eller å plutselig angre. Vi kan gjerne diskutere antallet som kommer i året, om det er for mye på engang og om det i det hele tatt er noen gode løsninger på det. Ansvaret går også på å kunne ta vare på eksisterende befolkning, og det virker som om det er dette du egentlig ønsker å diskutere. Å ta inn folk med psykiske lidelser vi ikke aner omfanget av pga. krig og elendighet, oppvekst vi aldri har noen historikk med osv, er ikke ufarlig. Helsevesenet på dette området er ikke akkurat så sterkt har eg inntrykk av. Man må ha evne til å gi de tilstrekkelig oppfølging når man først har gitt de rom, og då må man kunne si foreløpig nei når systemet ikke klarer mer. 

Synes ikke noe om at du stempler en familie som incestfamilie, du røper egentlig en mørk side ved deg, og det er lett for at folk ikke har lyst å ha noen dialog med deg då. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det stemmer helt og holdent at jeg har en mørk side, faktisk er jeg et realt svin dypt inni meg. Men det endrer ikke sannheten i det jeg sier.

Jeg vet ingen ting om hvilken relasjon mann og kone i denne familien har annet enn at de er mann og kone, men samtlige barn utviklingshemmet betyr som regel kun èn ting - det er ekstremt usannsynlig at man skal være så uheldig å produsere barn etter barn med utviklingshemning uten at det er snakk om blodskam.

Uansett er slike beskrivelser ment å sette ting på spissen, for å illustrere poeng. Blodskam er svært mye mer vanlig i landet denne familien kommer fra, enn andre steder og det er også direkte årsaksforklaring på den uforholdsmessig store andelen med sterkt utviklingshemmede individer tilhørende denne kulturen. Andre beskrivelser, som "bataljoner med eldre", har akkurat samme hensikt. Vi har jo tross alt ikke ekte militære bataljoner med eldre som ligger i sin egen avføring, det er heller en illustrasjon på hvor mange eldre som er utsatt for omsorgssvikt mer generelt.

Innvandring er påtvungen politikk, og "interessant nok" er samtlige partier på Stortinget enige om at innvandring skal skje. Politikken har i realiteten aldri blitt demokratisk behandlet, ikke at det ville hatt noe å si når resultatet av folkeavstemning i moderne tid ikke er blitt respektert uansett.

Innlegget ble skrevet mest for å lufte tanker om noe jeg ikke får luftet på annet vis, så det er helt OK at andre ikke ønsker å diskutere saken. Jeg deltar og ytrer meg når jeg føler for det, og så får andre delta og ytre seg hvis de gidder, eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...