Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Toll av bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
avhenger ikke dette om det er faglitteratur eller ikke?

Nei. Jeg har bestilt mye av begge deler fra utlandet og aldri hørt noe om moms og gebyrer til posten.

 

Jeg har ikke opplevd at det med CD i en bok er noe problem. Hvor nøye tror dere de ser igjennom pakken? For å finne ut at en bok har en CD må en enten klare å lese det på den, som er mulig eller pakke det helt opp og se CDen.

 

Vet noen hva som skjer angående moms og avgifter hvis en kjøper lydbøler på CD fra utlandet?

Lenke til kommentar

Hmm, det virker som toll.no har blitt enda mer uoversiktelig siden jeg var der sist, kan ikke finne det i klartekst.

 

For øvrig gir et søk på google stødige referanser som dagbladet og dinside (stødige?), og tilleggsopplysningen om at også tegneserier er fritatt moms.

 

Lydbøker regnes tilsynelatende som bøker, det også.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd at det med CD i en bok er noe problem. Hvor nøye tror dere de ser igjennom pakken? For å finne ut at en bok har en CD må en enten klare å lese det på den, som er mulig eller pakke det helt opp og se CDen.

Vel, det er nok ingen selvfølge at CD-er går ubemerket igjenom.

Lenke til kommentar
Har da ei lita ønskeliste på 130 USD, hvor kan jeg finne ut hva dette kommer på i toll og avgifter?

 

www.toll.no virker ubrukelig som informasjonskilde.

Skjønner ikke at du fant www.toll.no ubrukelig???

Et kjapt søk på bøker ga svar med en gang.

Det er bare å prøve.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd at det med CD i en bok er noe problem. Hvor nøye tror dere de ser igjennom pakken? For å finne ut at en bok har en CD må en enten klare å lese det på den, som er mulig eller pakke det helt opp og se CDen.

Vel, det er nok ingen selvfølge at CD-er går ubemerket igjenom.

Men det er jo stort sett en bok en kjøper og ikke CDen. Den kommer jo med boka slik at det burde ikke bli noe moms og slikt.

Lenke til kommentar
Men det er jo stort sett en bok en kjøper og ikke CDen. Den kommer jo med boka slik at det burde ikke bli noe moms og slikt.

Ut fra spørsmålet tørr jeg og hevde at du ikke har hatt mye med norske byråkrater og gjøre, f.eks fikk folk her pendlerfradrag bare en vei, de kun kjøre egen bil inn til oslo om morgenen og ta toget hjem....

Det ligger stort sett på et slikt nivå disse papirflytterne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg bestilte en bok hos amazon.co.uk som kosta litt over NKR 1.000,- Det viste seg at det lå en CD-ROM med noen eksempler inni boken. Det ble da toll på hele beløpet i tillegg, altså toll på 1.000,-

 

(Ja, jeg ble muggen).

Det er jo sykt, fordi det er boka man vil kjøpe, ikke CD-ROM som ofte inneholder ting som er tilgjengelig på nettet.

 

Skulle likt hva de gjøre hvis man bestiller en lydbok som er på CDer. Da skulle det ikke forundre meg om en må betalle moms og toll.

 

Når jeg har kjøpt bøker har det vært flere om gangen slik at å finne ut om det er CD-Rom i noen ikke er like lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...