Gå til innhold

IT sikkerhet (phising mail)


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg fikk en mail (i spam filteret) der det stod at jeg har en ubetalt regning. Jeg trodde dette kanskje var en kommunal avgift jeg betaler typ 3 ganger i året til São Paulo by. Jeg klikket på PDF filen og fikk opp et bilde som lignet på en faktura med betalingsinfo.  Jeg skjønte fort at dette var spam selv om det så rett profesjonelt ut. Men mailen var oppstykket i punktum og var fra gmail adresse. Men dette så jeg etter å ha åpnet filen (tabbe)

 

Jeg åpnet denne med min iphone x. Jeg oppgraderte nå med engang til nyeste iOS (16.5.1) og klarerte historikk i safari. Jeg ser også i arkivet under filer at ingen downloads har blitt gjort. Jeg sveiper også innom batteri-bruk i konfigurasjonene for å se om det er noe mistenkelige app`er som kjører mer en hva de burde iht mitt bruk. 

 

Vurderer å gå til handy sjappa i sentrum som fikser telefoner for å høre hva han mener. 

Noen synspunkter på hva jeg bør gjøre?

Takk!!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Craque skrev (På 27.6.2023 den 10:28 PM):

Vurderer å gå til handy sjappa i sentrum som fikser telefoner for å høre hva han mener. 

Jeg tror ikke det har så mye for seg. Det går nok fint! Hvis du er litt paranoid, så tilbakestiller du telefonen din til fabrikkinnstillingene og reinstallerer systemet, og hvis du er veldig paranoid så kjøper du ny telefon og bytter passord på alle tjenestene du bruker på telefonen din.

Du bør uansett aktivere tofaktorautentisering hos de tjenestene som tilbyr det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...