Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varme i bremser etter skifte


Anbefalte innlegg

God kveld! 

Vi hadde vår Tiguan (2013 TDI) på verksted i går for skifte av bremseskiver og klosser. Den er blitt kjørt noen kjappe turer på noen få km og erfarte at de var litt varmere enn vanlig, noe jeg hadde hørt kunne skje. 

I kveld kjørte vi en litt lengre tur på 15-20 km med normale oppbremsinger, og merket når vi kom hjem at det var så varmt så senter på felgen bak var varm. Da selvsagt så vann freste om jeg knipset noen dråper på skiven. 

Er dette noe som er normalt etter et skifte, eller kan det tyde på at noe har blitt oversett/glemt under skiftet her? Vi skal over fjellet i morgen, så jeg kommer til å ta kontakt med verkstedet tidlig i morgen uansett, men har fått høre litt forskjellig angående varme bremser etter skift, så ville høre om det er noen kyndige som kanskje har en mening. 

NB: Det er akkurat like varmt på begge to. 

 

Mvh T.H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
thbergseng skrev (4 minutter siden):

Er dette noe som er normalt etter et skifte...

Jeg vil si at dette ikke er normalt. Bremsene bak blir ikke så varme med mindre man kjører svært aktivt (og da blir bremsene foran enda varmere), eller om håndbrekket ligger på. Kjenner ikke håndbrekket Tiguan, men det er enten en liten trommelbrems i navet på hver side, eller en mekanisme som trekker den ene bremseklossen inntil skiven på hvert bakhjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, zanta said:

Jeg vil si at dette ikke er normalt. Bremsene bak blir ikke så varme med mindre man kjører svært aktivt (og da blir bremsene foran enda varmere), eller om håndbrekket ligger på. Kjenner ikke håndbrekket Tiguan, men det er enten en liten trommelbrems i navet på hver side, eller en mekanisme som trekker den ene bremseklossen inntil skiven på hvert bakhjul.

Håndbrekkmekanismen er jeg usikker på, vet bare at det er elektrisk (og at kaliperne bak er grisedyre). Syns også dette virker unormalt. Eneste jeg ble fortalt var at det kunne være en "innkjøringsperiode" hvor de kunne bli litt varmere, men det her virker ekstremt. Spesielt siden vi skal over fjellet i morgen. Verksted blir uansett kontaktet i morgen tidlig. 

 

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (36 minutter siden):

Er det noe hold i det enkelte sier at klossene skal "kjøres inn"?

Kan være litt annerledes med en gang, de gangene jeg har opplevd varmegang er det enten hjullager, klosser som sitter fast, eller caliper som sitter innpå, ikke opplevd direkte at det må "kjøres inn", men har ikke elektrisk parkbrems

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mechablast said:

Kan være litt annerledes med en gang, de gangene jeg har opplevd varmegang er det enten hjullager, klosser som sitter fast, eller caliper som sitter innpå, ikke opplevd direkte at det må "kjøres inn", men har ikke elektrisk parkbrems

Skjønner. Det spesielle uer er jo akkurat samme temp på begge hjulene.

Lenke til kommentar

Kommer an på.  Helt nye klosser og skiver kan subbe litt inntil hverandre en veldig kort periode, men normalt skal det være litt klaring.

Dvs klossene er montert i det som heter kaliper og bak klossene er det stempler som dytter klossen mot skive ved bremsing. Vanlig problem er hvis det ikke er helt rent/rustfritt her så kan det hindre klossen fra å bevege seg bakover - enten ved at bremseklossen subber borti på siden eller stemplene subber.  Det samme ift bremsevæske (evt for mye eller gammel... bremsevæske trekker til seg fuktighet så bør byttes annethvert år uavhengig av kjørelengde...  med vann i bremsevæsken vil den gå over i dampform ved kraftig/langvarig bremsing og du mister all bremsekraft... sånn helt plutselig... på vei ned fra Gaustatoppen f.eks.  https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/havarikommisjonen_-mangelfullt-vedlikehold-av-bremser-bidro-til-veteranbilulykken-pa-rjukan-1.14670135  )

Lenke til kommentar
1 minute ago, Rune_says said:

Kommer an på.  Helt nye klosser og skiver kan subbe litt inntil hverandre en veldig kort periode, men normalt skal det være litt klaring.

Dvs klossene er montert i det som heter kaliper og bak klossene er det stempler som dytter klossen mot skive ved bremsing. Vanlig problem er hvis det ikke er helt rent/rustfritt her så kan det hindre klossen fra å bevege seg bakover - enten ved at bremseklossen subber borti på siden eller stemplene subber.  Det samme ift bremsevæske (evt for mye eller gammel... bremsevæske trekker til seg fuktighet så bør byttes annethvert år uavhengig av kjørelengde...  med vann i bremsevæsken vil den gå over i dampform ved kraftig/langvarig bremsing og du mister all bremsekraft... sånn helt plutselig... på vei ned fra Gaustatoppen f.eks.  https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/havarikommisjonen_-mangelfullt-vedlikehold-av-bremser-bidro-til-veteranbilulykken-pa-rjukan-1.14670135  )

Vi måtte skifte en kaliper i fjor, så er klar over den problematikken :)

Vi skal i all hovedsak oppover i dag :D så skal nok gå greit, men verkstedet gikk ihvertfall god for det; og lynrask respons når jeg kontaktet de gir stjerne i boka!

Lenke til kommentar
Just now, Leo_ said:

Det høres ut som du har treghet i brems bak sånn at brems ikke slipper taket skikkelig. Dette gjør at bremseklosser slites mye raskere og du har fått deg nye bremseklosser, men ikke fått reparert selve problemet. 

Verdt å nevne her at det er akkurat samme temp på begge hjulene, og det var nada problem før skifte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...